Pharmacopsychiatry 1994; 27(3): 124-128
DOI: 10.1055/s-2007-1014291
Original Papers

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Heart Rate Variability in Depressed Patients and Differential Effects of Paroxetine and Amitriptyline on Cardiovascular Autonomic Functions

Herzratenvariabilität bei Patienten mit Depressionen und Differentialeffekte von Paroxetin und Amitryptilin auf autonome KreislauffunktionenT.  Rechlin , Maria  Weis1 , D.  Claus1
  • Department of Psychiatry,
  • 1Department of Neurology, of the University in Erlangen, Germany
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Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Twenty-four unmedicated patients with episodes of major depression (DSM-III-R) and an age- and sexmatched group of 24 normal subjects underwent a heart rate analysis. The battery of cardiovascular reflex tests included the coefficient of variation while resting (CVr) and during deep breathing (CVdr), a spectral analysis of heart rate variability, the Valsalva test, and the posture index. The depressed patients showed no significant abnormities in any of the tests as compared to the healthy subjects. The 24 patients were randomly allocated for treatment with either amitriptyline or paroxetine. During treatment with 20 mg paroxetine per day, patients showed no changes in cardiovascular autonomic function tests after 14 days. However, treatment with 150mg amitriptyline per day decreased all heart rate parameters significantly due to anticholinergic side effects, except heart rate, which increased significantly. As autonomic side effects are a potential hazard of antidepressant therapy, the data suggest that paroxetine is an appropriate antidepressant for cases with pre-existing cardiovascular autonomic neuropathy.

Zusammenfassung

Eine Herzratenanalyse wurde bei 24 unbehandelten Patienten mit Major Depression (DSM-III-R) und 24 gesunden Kontrollpersonen durchgeführt. Die Tests beinhalteten die Bestimmung des Variationskoeffizienten in Ruhe und bei vertiefter Respiration, eine Spektralanalyse der Herzratenvariabilität, den Valsalva-Test und das Verhalten der Herzratenvariabilität bei Lageweehsel. Die depressiven Patienten zeigten gegenüber der Kontrollgruppe keine signifikanten Unterschiede. Die 24 Patienten wurden hinsichtlich ihrer medikamentösen Behandlung randomisiert: die Hälfte erhielt Amitriptylin und die andere Paroxetin. Während einer 14tägigen Behandlung mit 20 mg Paroxetin pro Tag kam es zu keiner signifikanten Änderung der Herzratenparameter. Dagegen zeigten die Patienten, die mit 150 mg Amitriptylin pro Tag behandelt worden waren, entsprechend der anticholinergen Wirkung eine signifikante Erniedrigung der Herzratenvariabilität (HRV). Da Störungen autonomer Abläufe eine potentielle Gefahr einer Therapie mit trizyklischen Antidepressiva darstellen, erseheint eine Bestimmung der HRV vor Therapiebeginn sinnvoll. Für Patienten mit autonomen Funktionsstörungen kann Paroxetin als ein Antidepressivum bevorzugter Wahl angesehen werden.

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