Subscribe to RSS
Please copy the URL and add it into your RSS Feed Reader.
https://www.thieme-connect.de/rss/thieme/en/10.1055-s-00000133.xml
Gastroenterologie up2date 2024; 20(04): 337-347
DOI: 10.1055/a-2061-0755
DOI: 10.1055/a-2061-0755
Schritt für Schritt
Endoskopische Resektionsverfahren EMR und ESD – Schritt für Schritt
Die meisten Polypen im Gastrointestinaltrakt sind klein und technisch einfach zu entfernen – heute stehen aber auch für ausgedehnte Präkanzerosen und frühe Malignome innovative endoskopische Resektionsmethoden zur Verfügung. Häufig lassen sich so operative Eingriffe vermeiden, insbesondere durch die endoskopische Mukosaresektion (EMR) und die endoskopische Submukosadissektion (ESD), die in diesem Beitrag detailliert dargestellt werden.
Publication History
Article published online:
11 December 2024
© 2024. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Karstensen JG, Ebigbo A, Desalegn H. European Society of Gastrointestinal Endoscopy and World Endoscopy Organization. et al. Colorectal polypectomy and endoscopic mucosal resection: European Society of Gastrointestinal Endoscopy Cascade Guideline. Endosc Int Open 2022; 10: E1427-E1433
- 2 Denzer U, Beilenhoff U, Eickhoff A. Deutsche Gesellschaft für Gastroenterologie, Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten. et al. S2k-Leitlinie Qualitätsanforderungen in der gastrointestinalen Endoskopie. AWMF Register Nr. 021–022. Erstauflage 2015. Z Gastroenterol 2015; 53: E1-E227
- 3 Chandan S, Bapaye J, Khan SR. et al. Safety and efficacy of underwater versus conventional endoscopic mucosal resection for colorectal polyps: Systematic review and meta-analysis of RCTs. Endosc Int Open 2023; 11: E768-E777
- 4 Schmidt A, Bauerfeind P, Gubler C. et al. Endoscopic full-thickness resection in the colorectum with a novel over-the-scope device: first experience. Endoscopy 2015; 47: 719-725
- 5 Endoscopic Classification Review Group. Update on the Paris classification of superficial neoplastic lesions in the digestive tract. Endoscopy 2005; 37: 570-578
- 6 Participants in the Paris Workshop. The Paris endoscopic classification of superficial neoplastic lesions: esophagus, stomach, and colon: November 30 to December 1, 2002. Gastrointest Endosc 2003; 58 (06) S3-S43
- 7 Uraoka T, Saito Y, Matsuda T. et al. Endoscopic indications for endoscopic mucosal resection of laterally spreading tumours in the colorectum. Gut 2006; 55: 1592-1597
- 8 Kudo S, Tamura S, Nakajima T. et al. Diagnosis of colorectal tumorous lesions by magnifying endoscopy. Gastrointest Endosc 1996; 44: 8-14
- 9 Hewett DG, Kaltenbach T, Sano Y. et al. Validation of a simple classification system for endoscopic diagnosis of small colorectal polyps using narrow-band imaging. Gastroenterology 2012; 143: 599-607.e1
- 10 Hayashi N, Tanaka S, Hewett DG. et al. Endoscopic prediction of deep submucosal invasive carcinoma: validation of the narrow-band imaging international colorectal endoscopic (NICE) classification. Gastrointest Endosc 2013; 78: 625-632
- 11 Sano Y, Tanaka S, Kudo SE. et al. Narrow-band imaging (NBI) magnifying endoscopic classification of colorectal tumors proposed by the Japan NBI Expert Team. Dig Endosc 2016; 28: 526-533
- 12 Wehrmann T, Riphaus A, Eckardt AJ. et al. Aktualisierte S3-Leitlinie „Sedierung in der gastrointestinalen Endoskopie“ der Deutschen Gesellschaft für Gastroenterologie, Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten (DGVS). Z Gastroenterol 2023; 61: 1246-1301