Cent Eur Neurosurg 2008; 69(4): 200-203
DOI: 10.1055/s-2008-1080938
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Dorsal Corporectomy in a Ewing Sarcoma Situated in the Pedicle of the L5 Vertebral Body

Die dorsale Korporektomie bei einem Ewing-Sarkom des 5. LendenwirbelkörpersM. Röllinghoff 1 , M. Koriller 1 , R. Sobottke 1 , K.-S. Delank 1 , P. Eysel 1
  • 1Department of Orthopedic Surgery, Universitiy of Cologne, Köln, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 October 2008 (online)

Abstract

The clinical case of a 34-year-old patient is presented who was diagnosed with Ewing sarcoma in the right pedicle of the L5 vertebral body on the basis of persisting dorsolumbar pain. Staging examinations including CT scan of the thorax and abdomen as well as bone scintigraphy were inconspicuous. The patient underwent 6 cycles of neoadjuvant chemotherapy (VIDE, similar to Euro Ewing 99). Presurgically, embolisation of the L4 and L5 vertebral bodies was performed on both sides. The tumour was removed via a dorsal approach with corporectomy of L5 and resection of the right nerve root of L5. The defect was bridged by a titanium cage filled with bone cement; a dorsal L4-S1 instrumentation was performed. Early postoperative X-rays showed a screw dislocation in S1, making a revision intervention and screw replacement necessary. For additional fixation, S2 was instrumented. Histopathology classified the tissue samples as containing no active tumour cells. Surgery was followed by additional chemotherapy. The patient has remained free of recurrence until now. The aim of this case report is to call attention to the unusual site of the Ewing sarcoma as well as to discuss therapy options, especially dorsal corporectomy, and the prognosis together with a review of the most current literature.

Zusammenfassung

Es wird der klinische Verlauf eines 34 Jährigen Patienten vorgestellt, bei dem aufgrund einer persistierenden Dorsolumbalgie im November 2005 ein Ewing-Sarkom im rechten Pedikel von LWK5 festgestellt wurde. Die Staging-Untersuchungen (CT-Thorax, Abdomen und Skelettszintigraphie) waren unauffällig. Im Januar, März und Mai 2006 wurden 6 Zyklen neoadjuvanter Chemotherapie (VIDE analog EURO-Ewing 99) durchgeführt. Präoperativ wurde eine Embolisation von LWK4 und 5 beidseits durchgeführt. Der Tumor konnte von dorsal mittels Korporektomie von LWK5 mit Wurzelresektion rechts entfernt werden. Der Defekt wurde mit einem Pyramesh-Cage mit Palakosplombe überbrückt und es erfolgte eine dorsale Instrumentation von L4 auf S1. Im frühen postoperativen Verlauf kam es zu einer Dislokation der Pedikelschraube in S1, so dass eine Revision und zusätzliche Instrumentation bis auf S2 notwendig wurden. Die histopathologische Untersuchung des entnommenen Präparates zeigte ein tumorfreies Untersuchungsgut. Es erfolgte die postoperative Chemotherapie. Ein Rezidiv konnte bis zum heutigen Tag ausgeschlossen werden. Im Rahmen dieses Fallberichtes wollen wir auf die ungewöhnliche Lokalisation des Ewing Sarkom eingehen, Therapieoptionen und Prognose erörtern und dies unter Berücksichtigung der gängigen Literatur diskutieren.

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Correspondence

Dr. med. Marc Röllinghoff

Department of Orthopedic Surgery

Universitiy of Cologne

Joseph Stelzmannstr.9

50924 Köln

Germany

Phone: 0221/478/46 16

Fax: 0221/478/86 53

Email: marc.roellinghoff@gmx.de

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