Eur J Pediatr Surg 1997; 7(4): 234-236
DOI: 10.1055/s-2008-1071100
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Greater Omentum Flaps and Granulocyte Transfusions as Combined Therapy of Liver Abscess in Chronic Granulomatous Disease

Maya von Planta1 , Hulya  Ozsahin3 , H.  Schroten4 , U. G. Stauffer2 , R. A. Seger3
  • 1University Children's Hospital Zurich, Zurich, Switzerland
  • 2Department of Surgery, Zurich, Switzerland
  • 3Department of lmmunology/Hematology, Zurich, Switzerland
  • 4University Children's Hospital Düsseldorf, Germany
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
20. Mai 2008 (online)

Abstract

We report the case of a 17-year-old boy with gp91phox - deficient chronic granulomatous disease who developed a liver abscess due to Staphylococcus aureus. Despite treatment with appropriate antibiotics and gamma Interferon for three months as well as incision and drainage, the abscess persisted unchanged in size. After surgical debridement, the abscess cavity was filled with two pedunculated greater omentum flaps as a direct feeder road of granulocytes to the infectious focus. An average of 48.5 x 109 granulocytes a day harvested from G-CSF-prestimulated donors were transfused for a total of 8 days without side effects. Ultrasound 3 months later showed no residual abscess. Combination of greater omentum flaps and transfusion of G-CSF-prestimulated granulocytes may be the optimal treatment for liver abscesses refractory to conventional therapy.

Zusammenfassung

Wir berichten über einen 17jährigen Knaben mit x-chromosomal vererbter septischer Granulomatose und einem durch Staphylococcus aureus verursachten Leberabszeß. Trotz 3monatiger resistenzgerechter Antibiose und Oabe von Interferon gamma sowie klassischer chirurgischer Abszeßdrainage, persistierte der Leberabszeß unverändert. Der Abszeß wurde ausgeräumt und zwei gestielte Omentumlappen als Zubringerstraße für gesunde Spendergranulozyten in die Höhle eingelegt. Insgesamt wurden 8 Transfusionen von 48,5 x 109 Granulozyten pro Apherese von G-CSF vorstimulierten Spendern verabreicht. Der Ultraschall 3 Monate postoperativ war ohne Residualbefund. Die Kombination eines Netzinterponates mit Granulozytentransfusionen von G-CSF-vorstimulierten Spendern ist möglicherweise die optimale Behandlung therapieresistenter Leberabszesse bei septischer Granulomatose.

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