Eur J Pediatr Surg 1996; 6(5): 301-302
DOI: 10.1055/s-2008-1071002
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Preoperative Treatment of Intractable Hyperthyroidism with Acute Lithium Administration

A.  Kauschansky , M.  Genel
  • Section of Pediatric Endocrinology, Department of Pediatrics, Yale University School of Medicine, Yale-New Haven Hospital, New Haven, Conn. USA
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

Abstract

We present a 15-year-old girl with an unusual clinical course of intractable thyrotoxicosis that was resistant to thiocarbamide therapy and propranolol. Although the latter betaadrenergic blocking agent has been used as the sole drug in the preparation of thyrotoxicosis patients for thyroidectomy, it was unsatisfactory for control of our case. In contrast, the patient's clinical response to lithium carbonate 900-1500 mg/d for 10 days was very good and no side effects were observed. This demonstrates the importance of lithium as the drug of choice in thyrotoxic emergencies and uncontrolled preoperative patients when rapid and safe inhibition of thyroid hormone secretion is required.

Zusammenfassung

Es wird ein 15 Jahre, altes Mädchen vorgestellt mit einem ungewöhnlichen Verlauf einer nichtbehandelbaren Thyreotoxikose. Die Erkrankung war therapieresistent auf Thiocarbamid und Propanolol. Obwohl das letztere ein beta-adrenerger-Blocker ist, zeigte das Medikament keine Wirkung im Hinblick auf die Vorbereitung des Patienten in der thyreotoxischen Krise auf die notwendige Thyreoidektomie. Erst nach Gabe von Lithiumcarbonat 900-1500 mg/die über einen Zeitraum von 10 Tagen besserte sich der Zustand, und die Patientin konnte operiert werden. Dieser ungewöhnliche Fall zeigt die Wichtigkeit von Lithium in der Behandlung thyreotoxischer Krisen und seine schnelle und sichere Hemmwirkung auf das Schilddrüsenhormon im Rahmen einer präoperativen Vorbereitung auf den Eingriff.

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