Klinische Neurophysiologie 1989; 20(1): 10-18
DOI: 10.1055/s-2008-1060803
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Elektroenzephalographische Langzeit-Verläufe bei Patienten mit selektiver Amygdala-Hippokampektomie

Long-term EEG findings in patients with selective amygdalohippocampectomyA. M. Siegel, H. G. Wieser
  • EEG-Abteilung der Neurologischen Universitätsklinik Zürich
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Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

The EEGs of 149 patients with drug-resistant psychomotor epilepsy were analysed before and after amygdalohippocampectomy. The extent of the pre- and postoperative EEG abnormalities was compared. In particular we were interested whether there is a difference in patients with a structural lesion compared to those with no structural lesion, and if so, in which EEG-parameters the difference lies (background activity, homo- and contralateral focal slowing, homo- and contralateral epileptogenic focus, generalized epileptiform abnormalities). Furthermore we studied whether the postoperative clinical outcome correlates with the pre- and postoperative EEG-parameters.

In patients with a structural lesion the homolateral focal slowing is preoperatively more pronounced than in patients with no structural lesion. In patients with no structural lesion all other preoperative EEG-parameters are more pathological. The preoperative EEG-parameters are only of limited predictive value for the clinical outcome. The amount of the improvement of postoperative EEG-parameters correlates well with the clinical outcome.

Zusammenfassung

Bei 149 Patienten mit pharmakotherapieresistenter psychomotorischer Epilepsie wurden die interiktualen Standard-EEG vor und nach der therapeutisch durchgeführten Amygdala-Hippokampektomie untersucht. Dabei wurde das Ausmaß der EEG-Abnormitäten vor und nach der Operation verglichen. Im besonderen interessierte, ob sich die EEG-Verläufe der Patienten mit einer strukturellen Läsion von denen ohne strukturellen Befund unterscheiden, und wenn, in welchen EEG-Parametern (Grundaktivität, homo- und kontralaterale Verlangsamungsherde, homo- und kontralaterale epileptogene Herde, generalisierte epileptiforme Abnormitäten). Ferner untersuchten wir die prä- und postoperativen EEG hinsichtlich der Korrelation mit dem klinischen Operationsergebnis

Patienten mit einer faßbaren strukturellen Läsion zeigen präoperativ einen stärker ausgeprägten homolateralen Verlangsamungsherd als Patienten ohne strukturelle Läsion. Patienten ohne strukturelle Läsion weisen präoperativ in allen übrigen EEG-Parametern stärkere Veränderungen auf. Von den präoperativen EEG läßt sich nur bedingt auf das Operationsergebnis schließen. Das Ausmaß der postoperativen Verbesserung der EEG-Parameter korreliert gut mit dem klinischen Operationsergebnis.

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