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DOI: 10.1055/s-2008-1060133
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Neurophysiologische Diagnostik bei Blasen-, Mastdarm- und Erektionsstörungen
Neurophysiological Diagnostics in Disorders of the Bladder, Colon and ErectionPublication History
Publication Date:
18 March 2008 (online)
Summary
Neurophysiological investigations can prove the neurological etiology of dysfunctions of the external bladder and anal sphincters, and of penil erection. Abnormalities of the somatosensory evoked potentials after pudendal nerve stimulation, or of the motor evoked potentials after transcranial and spinal magnetic stimulation indicate lesions of the somatic afferences or efferences of the pelvic floor. Peripheral nerve somatic lesions can also be detected by means of electromyography of the anal or vesical sphincters and with the bulbocavernosus reflex. The sympathetic innervation of the penis can be evaluated with the sympathetic skin reaction and electromyography of the corpus cavernosum. However, the correlation between the severity of the erectile dysfunction and the neurophysiological abnormalities is poor. Thus, neurophysiological examinations can confirm a neurological etiology, but they are unsuitable for assessing the severity of the erectile dysfunction. This review describes these methods and their diagnostic value.
Zusammenfassung
Neurophysiologische Untersuchungen sind geeignet, Innervationsstörungen des Beckenbodens aufzuzeigen. Mit Hilfe der sensibel evozierten Potentiale der Nn. pudendi sowie der transkraniellen und spinalen Magnetstimulation lassen sich Störungen sowohl der peripheren als auch zentralen somatischen Afferenzen und Efferenzen der Beckenbodenorgane nachweisen, periphere Läsionen zudem mit der Elektromyographie des Anal- und Blasensphinkters und dem Bulbokavernosusreflex. Die sympathische Innervation des Penis läßt sich mit der sympathischen Hautreaktion und der Elektromyographie des Corpus cavernosum untersuchen. Die Korrelation zwischen dem Ausmaß der erektilen Dysfunktion und den neurophysiologischen Auffälligkeiten ist jedoch gering, so daß die genannten Untersuchungen vor allem zum Nachweis einer neurologischen Ursache, aber nicht zur Bestimmung des Schweregrades geeignet sind. Die vorliegende Übersicht beschreibt die Methoden und deren Wertigkeit.
Key words:
Neurogenic erectile dysfunction - Diagnosis - Anal sphincter, electromyography - Bulbocavernosus reflex - Pudendal somatosensory evoked potentials