Rofo 1980; 132(3): 243-248
DOI: 10.1055/s-2008-1056560
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Röntgenologische Befunde bei Lymphomen des Dünndarms

Roentgenologic observations in small bowel lymphomaK. Vessal, W. Dutz, E. Kohout
  • Abteilung für Röntgenologie und Radiotherapie, Schiraz Universität, Schiraz, Iran. Department of Pathology, Medical College of Virginia, Richmond, Virginia, USA
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Ein Vergleich der röntgenologischen Befunde bei Lymphomen des Dünndarms mit der Klinik und Pathologie ergibt eine Übereinstimmung, die fast immer eine röntgenologische Differentialdiagnose ermöglicht. Drei Typen des Dünndarmlymphoms müssen unterschieden werden: 1. das primäre Lymphom des Duodenum und oberen Jejunum mit lymphoproliferativer Infiltration der Schleimhaut und Malabsorption (sogenanntes Mediterranean Lymphoma), bei dem im Röntgenbild die klassichen Lymphomzeichen mit dem Bild der Sprue vergesellschaftet sind, 2. das primäre Ileozökallymphom, das aus dem normalerweise im Darm vorhandenen Lymphgewebe (Peyersche Platten) hervorgeht und bei dem die umliegende Schleimhaut normal ist und 3. disseminierte Darmlymphome mit Verbreitung außerhalb der Mesenteriallymphknoten, die sowohl primär als auch sekundär sein können.

Summary

A comparison of the roentgenologic pattern of 100 cases of lymphoma of the small bowel with the clinical and pathological findings revealed three basic types: 1. The primary lymphoma with malabsorption, in which the classical tumor signs of the lymphoma are accompanied by signs of sprue in the nonlymphomatous mucosa. The disease is most severe in the duodenum and jejunum and less so in the ileal mucosa. The neoplasia is most frequently located in the upper small bowel. Severe diarrhoea, weightloss and clubbing are clinical signs. This pattern is seen in the socalled „Mediterranean lymphoma” or in lymphoma associated with poorly controlled gluten sprue. 2. The primary ileocaecal lymphoma, in which the associated mucosa is usually normal. 3. The secondary lymphoma of the small bowel following disseminated lymphoma, which can not be differentiated from a stage 4 primary lymphoma of the gut. Distention and separation of the bowel loops by enlarged mesenteric lymphnodes always indicates a stage 3 or stage 4 advanced lymphoma.

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