Rofo 1983; 139(8): 173-182
DOI: 10.1055/s-2008-1055866
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Feinnadelbiopsie von Tuberkulose, kombiniert mit Lungenkrebs

Fine needle biopsy of tuberculosis coexistent with carcinoma of the lungW. N. Sinner
  • Department of Diagnostic Radiology, Karolinska Hospital, Stockholm and University of Miami, School of Medicine, Miami, USA
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In 62 Fällen (von insgesamt 2726 Patienten mit 613 entzündlichen Prozessen, wovon sich 303 als spezifisch erwiesen) wurde mittels Röntgenuntersuchung und Feinnadelpunktion eine Lungentuberkulose diagnostiziert, die mit einem Lungenkrebs kombiniert war. Das Geschlechtsverhältnis zeigte ein beträchtliches Überwiegen von älteren Männern. Wenn die Tuberkulose - vor allem in aktiver Form - mit einem Lungenkrebs kombiniert ist, wird häufig eine verspätete Tumordiagnose gemacht. Die diagnostizierte Tuberkulose dominiert das klinische Bild dermaßen, daß Symptome des Lungenkrebses übersehen werden, da alle Beschwerden durch den entzündlichen Prozeß allein erklärt werden können. Wenn schließlich die vollständige Diagnose gestellt wird, ist es zu spät für eine kurative Behandlung. Die Feinnadelbiopsie ermöglicht diese zweifache Erkrankungsart früher zu erkennen und gewährt damit bessere Heilungsaussichten.

Summary

In 62 cases (out of 2726 cases with 613 inflammatory lesions of which 303 showed evidence for specific infection) pulmonary tuberculosis coexistent with lung cancer has been diagnosed by radiography and fine needle biopsy. There was a considerable sex predominance of elderly men. In cases with lung cancer superimposed on pulmonary tuberculosis, there is frequently a delay in the diagnosis of the carcinoma, especially with active tuberculosis. A known diagnosis of tuberculosis dominates the clinical findings to such a degree, that signs of a coexisting carcinoma are overlooked, since all symptoms may be explained by the inflammatory process alone. When the diagnosis is finally made it is too late for a curative therapy. Fine needle biopsy may be helpful in clarifying the dual nature of this process earlier, such making higher prospects for curative treatment possible.

    >