Rofo 1983; 138(4): 435-439
DOI: 10.1055/s-2008-1055756
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Spektrum der Sonographie von lateralen Kopf- und Halsweichteilen

Spectrum of sonography of lateral soft parts of the head and neckF.-P. Kuhn, M. Mika, H. Schild, K. Klose
  • Institut für Klinische Radiologie (Direktor: Prof. Dr. M. Thelen) und Universitäts-Hals-Nasen-Ohren-Klinik (Direktor: Prof. Dr. J. Helms) der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 206 Patienten mit raumfordernden Prozessen im Bereich der lateralen Halsweichteile, Glandula parotis oder submandibularis wurde eine Sonographie vorgenommen (3,5; 7,5 und/oder 8 bis 10 MHz real-time-Nahfeldscanner). Die Sonographie differenzierte 166 solide von 40 zystischen Raumforderungen: 102 Lymphknotenvergrößerungen, 12 primäre Halstumoren, 24 Halszysten, eine Thymus- und Epidermoidzyste, ein Karotisaneurysma, Speicheldrüsenerkrankungen (35 Neoplasien, 8 Zysten, 9 entzündliche Tumoren, 6mal Sialolithiasis, 5 Abszesse, 2 intrakapsuläre Lymphome). Aus chirurgischer Sicht ergab die Sonographie wertvolle Zusatzinformationen: 1. im Bereich der lateralen Hals weichteile differentialdiagnostische Abgrenzung des Palpationsbefundes, Tumorvolumen und Raumbeziehung fixierter Halstumoren zu den umliegenden Halsweichteilen (Gefäße, Muskulatur u. a.), Quantifizierung der Tumorregression nach Chemo-/Radiotherapie; 2. bei Speicheldrüsenerkrankungen Unterscheidung Stein, Neoplasie, Entzündung, Zyste; Tumorausdehnung; Abgrenzung von Prozessen in unmittelbarer Nachbarschaft; präoperative Lokalisation von Speichelsteinen.

Summary

Sonography was performed in 206 patients with space-occupying processes in the region of the lateral soft parts of the neck, of the parotid gland or the submandibular gland (3.5; 7.5 and/or 8-10 MHz real-time contact field scanner). This sonographic examination enabled differentiation of 166 solid from 40 cystic space-occupying masses: 102 lymphatic node enlargements, 12 primary tumours of the neck, 24 neck cysts, one thymus and epidermoid cyst, one carotid aneurysm, diseases of the salivary glands (35 neoplasias, 8 cysts, 9 inflammatory tumours, 6 cases of sialolithiasis, 5 abscesses, 2 intracapsular lymphomas). The following valuable additional information was gained from sonography in respect of surgical treatment: 1. In the region of the lateral soft parts of the neck, it was possible to effect a clear differential diagnosis of the original findings based on palpation; differential diagnostic clarification of the tumour volume; spatial location of fixed tumours of the neck in relation to the adjacent soft parts of the neck, such as vessels, musculature etc.; quantification of tumour regression subsequent to chemotherapy or radiotherapy. 2. In case of diseases of the salivary glands, differentiation between salivary calculi, neoplasia, inflammation and cyst; extension of tumour; localisation of processes in the immediate vicinity; preoperative localisation of salivary calculi.

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