Minim Invasive Neurosurg 1988; 31: 186-191
DOI: 10.1055/s-2008-1053932
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Diagnostic problems and operative treatment of pituitary microadenomas

Diagnostische Probleme und operative Behandlung von MikroadenomenF. Rauhut1 , M. Mehdorn1 , G. Benker2 , V. Reinhardt3
  • 1Department of Neurosurgery
  • 2Department of Endocrinology
  • 3Department of Neuropathology University Hospital GHS Essen Federal Republic of Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Over an average observation period of 53 months 26 patients with endocrinological active microadenoma of the hypophysis (12 M. Cushing, 14 acromegaly) were retrospectively examined. Only in 11 cases did the CT-examination demonstrate intrasellar tumour expansion. Both the problems of and the criteria for CT-diagnosis of microadenoma were demonstrated. In 22 cases (84%) the microsurgical transsphenoidal exstirpation of the adenoma led to an adequate reduction in both ACTH and HGH. No postoperative deterioration of the other hypophysial functions was seen. It could be further demonstrated that where the surgical therapy failed local radiation therapy with high voltage radiation of the hypophysis region led to a reduction of the abnormal hormone secretion. The comparism of our results with those reported in the literature led us to suggest a combined therapy concept in which the indication for operative, conservative and radiation therapy is delineated.

Zusammenfassung

Über einen mittleren Beobachtungszeitraum von 53 Monaten wurden 26 Patienten mit endokrinologisch aktiven Hypophysenadenomen (12 M. Cushing, 14 Akromegalie) katamnestisch untersucht. In 13 Fällen ergab die CT-Untersuchung Hinweise für einen intrasellären Tumor. Die CT-Kriterien bei Mikroadenomen werden demonstriert und diskutiert. Bei 22 Patienten (84%) führte die mikrochirurgisch transsphenoidale Tumorexstirpation zu einer adäquaten Reduktion der Cortison- bzw. Wachstumshormonspiegel. Postoperative Hypophysenausfälle wurden nicht beobachtet. Es konnte darüberhinaus gezeigt werden, daß bei Versagen der chirurgischen Therapie eine Lokalbestrahlung der Hypophyse einen Abfall der erhöhten Hormonausschüttung bewirkt. Aufgrund unserer Behandlungsergebnisse und den Angaben in der Literatur wurde ein kombiniertes chirurgisches, medikamentöses und strahlentherapeutisches Behandlungskonzept dargestellt.

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