Rofo 1984; 140(4): 397-407
DOI: 10.1055/s-2008-1052996
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Cholelitholyse und Gallenblasendivertikel

Cholelitholytic therapy and diverticula of the gallbladderC. Wolpers
  • Lübeck
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

50 symptomarme Träger von Cholesterinsteinen in der Gallenblase wurden mittels Cheno- oder Ursodesoxycholsäure von ihren Konkrementen befreit. 38 hatten eine „normale” Gallenblase, 12 eine Divertikelgallenblase. Maximal wurde der Verlauf nach Lyse bis zu 7 Jahre beobachtet. 18 Patienten blieben rezidivfrei, 32 erlebten Rezidive. Bei 13 Patienten waren die Rezidivsteine löslich, hier traten bisher keine weiteren Rückfälle auf. 19 Patienten hatten unlösliche Konkremente aus Kalzium und/oder Pigmenten, die nur 3mal durch Ausschwemmung zu beseitigen waren. Divertikel scheinen den Ablauf der Litholyse nicht zu beeinflussen. Der grundsätzliche Ausschluß von Patienten mit Cholesterinsteinen und Gallenblasendivertikel von einer lytischen Therapie ist nicht berechtigt, der Steinbefund ist wesentlich für die individuelle Auswahl.

Summary

Fifty patients with cholesterol stones in their gallbladder, with few symptoms were treated with the bile acids cheno- or ursodeoxycholic acid. 38 had a „normal” gallbladder, 12 had diverticula of the gallbladder. After the complete dissolution of the stones the bile acid treatment was stopped. The follow-up period lasted up to 7 years. No recurrence was observed in the gallbladder of 18 patients, but 32 developed new stones. With a second bile acid treatment we could dissolve the new stones of 13 patients, up to now without further relapses. After the second bile acid treatment of 9 months and x-ray controls 19 patients (38 %) developed insoluble material in their gallbladders, independent of the presence of diverticula. We tried to eliminate calcium sediments with cholecystokininlike substances. Temporary success was achieved in three of five patients only, and one person only remained free of further relapses. There is no reason to exclude patients with cholesterol stones and diverticula of the gallbladder from litholytic therapy.

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