Minim Invasive Neurosurg 1992; 35(2): 54-56
DOI: 10.1055/s-2008-1052246
Fallberichte - Case reports

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Cerebral vasospasm with elevated creatine Phosphokinase following surgery of unruptured arteriovenous malformation

Zerebraler Vasospasmus bei erhöhter Phosphokinase nach Operation einer intakten arteriovenösen MißbildungY. Takabatake, J. Yamashita, S. Higashi, T. Yamashima, Y. Yamamoto
  • Department of Neurosurgery, Kanazawa University, School of Medicine, Kanazawa, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Delayed cerebral vasospasm associated with marked elevation of serum creatine phosphokinase (CPK) is reported. A 21-year-old man with unruptured arteriovenous malformation (AVM) in the left temporal lobe developed postoperative symptomatic vasospasm lasting for 2 weeks. A postoperative computerized tomography scan showed intraventricular hematoma without subarachnoid hemorrhage in the basal cistern. On day 5 after surgery, the patient developed motor aphasia due to marked vasospasm around the bifurcation of internal carotid artery. On day 7 and 8, serum CPK was elevated as high as 1175 and 1376 IU/l, respectively. On day 35 when he had completely recovered from cerebral vasospasm both clinically and angiographically, the level of CPK was normalized. The causative factors of symptomatic cerebral vasospasm following surgery of unruptured AVM associated with CPK elevation are discussed.

Zusammenfassung

Die Verfasser berichten über einen verzögerten zerebralen Vasospasmus mit einer ausgeprägten Erhöhung der Serumkreatinphosphokinase. Ein 21jähriger Mann mit einer intakten arteriovenösen Mißbildung im linken Schläfenlappen entwickelte postoperativ einen 2 Wochen lang anhaltenden symptomatischen Vasospasmus. Postoperative CT zeigte ein intraventrikuläres Hämatom ohne subarachnoidale Blutung in der basalen Zisterne. Am 5. postoperativen Tag entwickelte der Patient eine motorische Aphasie aufgrund eines ausgeprägten Vasospasmus an der Karotisbifurkation. Am 7. und 8. postoperativen Tag war die Serumkreatinphosphokinase auf 1175 bzw. 1376 IE/1 erhöht. Am 35. Tag, nach vollständiger klinischer und angiographischer Erholung vom zerebralen Vasospasmus, hatte sich der Serumkreatinphosphokinasespiegel normalisiert. Die ursächlichen Faktoren des symptomatischen zerebralen Vasospasmus nach Operation der intakten arteriovenösen Mißbildung bei gleichzeitig erhöhtem Kreatinphosphokinasespiegel werden erörtert.

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