Rofo 1988; 149(8): 201-205
DOI: 10.1055/s-2008-1048324
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Angiographisch gesicherter Vasospasmus (VSP) nach aneurysmatischer Subarachnoidalblutung (SAB): Beeinflußt die primärdiagnostische Kontrastmittelmenge die Vasospasmusinzidenz?

Angiographically confirmed vasospasm after aneurysmatic subarachnoidal haemorrhage: Is the incidence of vasospasm influenced by the amount of contrast medium given in primary diagnosis?U. Tosch, P. A. Winkler, W. M. Bauer, P. Schmiedek, H. Steinhoff
  • Radiologische Klinik der Universität München (Direktor Prof. Dr. med., Dr. med. h.c. J. Lissner) und Neurochirurgische Klinik der Universität München (Direktor Prof. Dr. med. F. Marguth)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Der Krankheitsverlauf nach aneurysmatischer SAB wird durch den nach der Blutung beobachteten VSP mitbestimmt. Anhand von 50 frühoperierten Patienten wird der Einfluß der im CT gesehenen Ausdehnung der SAB und der diagnostisch verwendeten Kontrastmittelmenge auf den sich im postoperativen Verlauf entwickelnden VSP und das Behandlungsergebnis bestimmt. Für den beobachteten VSP wird eine Stadieneinteilung vorgeschlagen. Der Grad der SAB korreliert mit dem zu erwartenden VSP. Die nicht-ionische Kontrastmittelmenge scheint im angegebenen Rahmen keinen Einfluß auf VSP, Krankheitsverlauf und Behandlungsergebnis zu haben, die Indikation zur präoperativen Panangiographie ist somit gegeben.

Summary

Prognosis after subarachnoid haemorrhage secondary to a ruptured intracranial aneurysm is greatly influenced by arterial vasospasm. In 50 patients the influence of the amount of subarachnoid blood detected by CT and the amount of the nonionic contrast medium on the postoperative vasospasm and the outcome of the patient were investigated. For angiographically proven vasospasm, a grading system is suggested. There was a good correlation between the extent of the haemorrhage and the development of cerebral vasospasm. If used within limits, the volume of the contrast medium does not seem to exercise any influence on the development of vasospasm and on the results after treatment. Therefore, a complete investigation of the cerebral vascular system should be performed before surgical management of the ruptured cerebral aneurysm is initiated.

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