Aktuelle Rheumatologie 1991; 16(3): 95-99
DOI: 10.1055/s-2008-1047389
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Einfluß der Narkoseform auf die Mobilisierung und das Operationsergebnis nach Kniegelenkprothetik

Influence of the Type of Anaesthesia on the Mobilisation and Surgical Outcome after Knee Joint ProstheticsB.  Gondolph-Zink , S.  Pfandl , W.  Puhl
  • Orthopädische Klinik und Querschnittgelähmtenzentrum im RKU, Forschungs- und Lehrbereich der Universität Ulm
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Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

The influence exercised by the type of anaesthesia on the result of surgery after knee joint prosthetics is retrospectively evaluated and analysed in three patient groups of 20 patients each. The methods of anaesthesia employed were general anaesthesia, spinal anaesthesia and catheter epidural anaesthesia. The argument of more rapid recovery of satisfactory mobility after knee joint endoprosthesis due to a pain-free early phase resulting from catheter peridural anaesthesia cannot be considered to be valid. Despite an increased level of analgesics used, the freedom from pain obtained thereby did not result in greater knee joint mobility. Although the patients who received general anaesthesia had the lowest postoperative consumption of analgesics, the indication for general anaesthesia must certainly be subject to very strict internistic criteria. The pros and cons of spinal anaesthesia or catheter epidural anaesthesia must be critically weighed. We may especially stress the advantages of spinal anaesthesia in respect of complete relaxation and freedom from pain during surgery and a consequently trouble-free surgical procedure.

Zusammenfassung

Es wird der Einfluß der Narkoseform bei drei Patientenkollektiven mit jeweils 20 Patienten auf das Operationsergebnis nach Kniegelenkersatz retrospektiv ausgewertet und analysiert. Die Narkoseverfahren waren Allgemeinnarkose, Spinalanästhesie und Katheterperiduralanästhesie. Das Argument einer rascheren Wiedererlangung einer befriedigenden Kniegelenkbeweglichkeit nach Kniegelenkendoprothesen infolge schmerzfreier postoperativer Frühphase durch Katheterperiduralanästhesie kann nicht weiter gelten. Trotz eines höheren postoperativen Schmerzmitteleinsatzes fand die hierdurch erzielte Schmerzfreiheit keinen Niederschlag in der Wiedergewinnung der Kniegelenkbeweglichkeit. Obgleich die Patienten mit einer Vollnarkose den geringsten postoperativen Schmerzmittelverbrauch aufwiesen, muß die Indikation zu dieser Narkoseform sicher unter internistischen Kriterien streng diskutiert werden. Die Vor- und Nachteile der Spinalanästhesie bzw. Katheterperiduralanästhesie müssen kritisch abgewogen werden. Die Vorteile der Spinalanästhesie mit absoluter Relaxation und Schmerzfreiheit während des operativen Eingriffes und der Konsequenz eines störungsfreien operativen Ablaufes sind unserer Meinung nach besonders hervorzuheben.