Rofo 1989; 151(12): 674-677
DOI: 10.1055/s-2008-1047265
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Wertigkeit des transbrachialen Zugangsweges für die arterielle Gefäßdarstellung unter Verwendung von 4-F-Kathetern

The value of the transbrachial approach for arterial DSA using a 4-French-catheterW. Lederer, W.-H. Dingler, J. Gaa, H. Brand, W. Zöller, H. K. Deininger
  • Strahleninstitut der Städt. Kliniken Darmstadt (Direktor: Prof. Dr. H. K. Deininger)
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In einer prospektiven Studie wurde bei 158 Patienten die Komplikationsrate der transbrachialen, arteriellen DSA mit einem 4-F-Katheter untersucht. Zweimal (1,3 %) traten lokale Thrombosen auf, viermal (2,5 %) kam es zu einem medikamentös beherrschbaren Pulsdefizit, und bei 3 (1,9 %) Patienten mußte das transbrachiale Vorgehen wegen eines Spasmus der A. brachialis abgebrochen werden. Da die Komplikationsraten nicht höher liegen als bei anderen Zugangswegen, bewährt sich die transbrachiale, arterielle DSA vor allem auch bei ambulanten Patienten.

Summary

To assess the safety of nonselective intraarterial digital subtraction angiography (DSA) performed from a transbrachial approach with 4-French-catheters, the complications occurring in 158 examinations were studied. Two patients developed local thrombosis and in four patients there were temporary pulse deficits. Three brachial artery catheterisations were unsuccessful due to transient arterial spasm. Our data support the conclusion that nonselective transbrachial DSA is a safe and accurate method, easily employed in an outpatient population.

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