Z Orthop Unfall 1984; 122(5): 723-732
DOI: 10.1055/s-2008-1045058
© 1984 F. Enke Verlag Stuttgart

Ergebnisse der Infektionsprophylaxe bei Hüftgelenksalloarthroplastik mit Cefamandol

Results of the Prophylaxis against Infections of Total Hip Replacement by the Use of CefamandoleJ. Heisel, H. Mittelmeier, H. Steyns
  • Aus der orthopädischen Universitätsklinik Homburg/Saar (Direktor: Prof. Dr. H. Mittelmeier)
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Im Hinblick auf die unbefriedigende Quote von Infektionen nach Hüftalloplastik in konventionellen Operationsräumen wird die Frage einer antibiotischen Prophylaxe seit Jahren diskutiert, sie blieb bis heute umstritten.

An einem unausgewählten Patientenkollektiv mit totalem Hüftgelenksersatz in einem Zeitraum von genau 2 Jahren mit 384 Fällen wurde die Wirksamkeit einer peri- und postoperativen Prophylaxe mit Cefamandol (Mandokef®) geprüft und mit einem vorangegangenen Kollektiv von 319 Fällen ohne grundsätzliche perioperative Prophylaxe verglichen. Die Cefamandolgabe erfolgte durchschnittlich 4,6 Tage postoperativ. Bei durchaus vergleichbaren Patientenkollektiven ergab sich in der Cefamandolgruppe eine signifikante Senkung der oberflächlichen Wundheilungsstörungen von 3,1 auf 0,8%, der tiefen Infektionen von 3,8 auf 0,8%. Allergische Komplikationen der Chemotherapeutika wurden von 12,5% (bei sekundärem Antibiotikaeinsatz) auf 1,3%, Pilzinfektionen von 3,8 auf 1,8% gesenkt. Schwerwiegende Komplikationen der Prophylaxe wurden nicht beobachtet, auch keine negativen Auswirkungen auf das Mikroklima der Klinik. Bei den im Prophylaxekollektiv beobachteten 3 tiefen Wundinfektionen konnten 2 Alloplastiken durch Revision, Saug-Spül-Drainage und gezielte Antibiotikabehandlung gerettet werden, so daß nur in einem einzigen Fall (0,3%) ein Prothesenaufbau erforderlich war.

Neben der Bedeutung eines prophylaktischen Antibiotikaeinsatzes wird gleichzeitig auf die Effektivität von Reinluft-Operationsräumen hingewiesen. Beide Verfahren sind darüberhinaus wirtschaftlich durchaus vertretbar.

Abstract

With regard to the unsatisfactory number of infections after total hip replacement operated in conventional operating rooms the problems of antibiotic prophylaxis has been discussed for years but has remained contested until today.

We tested the efficiency of a peri- and postoperative prophylaxis of Cefamandole (Mandokef®) on a non selected collective of 384 patients undergoing total hip replacement during a period of exactly two years. The results of these patients were compared to those of a preceded comparable collective of 319 patients who did not have a perioperative antibiotic prophylaxis. Cefamandole was given 4.6 postoperative days on the average. Compared to the collective of 319 patients there was a significant reduction of secondary healing in the “cefamandole-collective” from 3.1% to 0.8%. The number of deep infections were reduced from 3.8% to 0.8%. Allergic side effects of the antibiotic could be reduced from 12.5% (“secondary” prophylaxis sometimes applied to patients of the first collective) to 1.3% (“cefamandole-group”), the mycosis rate was reduced from 3.8% to 1.8%. There were no grave complications of the cefamandole-prophylaxis, not even effects on the microclimate of the hospital. Two of the three infected hip arthroplasties (prophylaxisgroup) could be saved by a second operation when putting a through-drainage and giving a special antibiotic treatment. The prosthesis had to be removed only in one single case (0.3%).

Beside the importance of a prophylactic antibiotic treatment we point out the efficiency of a clean air system, furthermore, these two procedures are economically justifiable.