Aktuelle Rheumatologie 1996; 21(3): 154-159
DOI: 10.1055/s-2008-1043704
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Behandlung des Hallux valgus bei der rheumatischen Vorfußdeformität mit der modifizierten Hueter-Mayo-Methode

The Surgical Treatment of Hallux Valgus in Rheumatoid Arthritis Forefoot Surgery by the Modified Hueter-Mayo MethodP.  Arnold , D.  Horn , G.  Scheller , L.  Jani
  • Orthopädische Universitätsklinik Mannheim, Mannheim
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

In rheumatoid arthritis the foot can be the initial site to be involved. The first symptom of rheumatoid arthritis is often a progressive deformity of the big toe. If operative treatment due to pain and deformity in the metatarsophalangeal joint of the big toe is necessary, the surgeon should consider that later a surgical treatment of the other toes may become necessary.

Between 1982 and 1993 in our hospital 282 patients with 376 feet with hallux valgus deformity were operated according to a modified Hueter-Mayo method. In 42 patients the destruction of the meta tarsophalangeal joint developed as a sequel to rheumatoid arthritis.

We retrospectively reviewed the results of 77 % of the patients clinically and radiologically. In 79 % of the cases it was combined with the Hoffmann procedure and in 15% with the technique described by Clayton.

The patient satisfaction rate was 92 %. According to the Bonney and Mac Nab-Score 68.7 % of the patients presented with good or excellent results.

The Hueter-Mayo method is with some modifications a good surgical method for the treatment of the hallux valgus rheumaticus. Later or at once it is possible to combine this resection arthroplasty with other surgical techniques to treat the forefoot or the small toes.

Zusammenfassung

Die progrediente Valgusdeformierung der Großzehe kann ein Frühsyndrom der chronischen Polyarthritis sein. Falls bei isoliertem Befall der Großzehe die Operation erforderlich ist, muß man darauf achten, daß man sich für die wahrscheinlich später anstehende Vorfußkorrektur keine ungünstige Ausgangssituation schafft.

In der Zeit von 1982 bis 1993 wurden an unserer Klinik 282 Patienten mit 376 Vorfüßen mit der modifizierten Hueter-Mayo Methode operiert. Bei 42 Patienten lag dem Hallux valgus eine rheumatische Genese zugrunde.

77% der Patienten konnten klinisch und radiologisch nach durchschnittlich 6.5 Jahren (2 - 12) nachuntersucht werden. In 70 % der Fälle wurde die Hoffmann'sche-Operation und bei 15 % der Patienten die Operation nach Clayton kombiniert.

92 % der Patienten waren subjektiv zufrieden. Die Auswertung der Ergebnisse nach dem Bonney und Mac Nab-Score ergab in 68,7 % der Fälle sehr gute oder gute Ergebnisse.

Die modifizierte Hueter-Mayo-Methode ist ein gutes Verfahren zur Behandlung des Hallux valgus rheumaticus. Eine primäre oder spätere Kombination mit den üblichen Verfahren zur Behandlung des rheumatischen Vorfußes ist problemlos möglich.

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