Z Orthop Unfall 1991; 129(3): 209-216
DOI: 10.1055/s-2008-1040185
Originalien

© 1991 F. Enke Verlag Stuttgart

Die Dreifach-Osteotomie des Beckens bei dysplastischen Hüftpfannen im Kindes- und Erwachsenenalter

Triple Pelvic Osteotomy for Hip Dysplasia in Children and AdultsK. P. Schulitz, G. Roggenland
  • Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Orthopädische Klinik, Düsseldorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wurden 80 Triple-Osteotomien (29 Operationen nach Carlioz und 51 nach Tönnis), 3-6,4 Jahre postoperativ röntgenologisch und klinisch nachkontrolliert. Es handelt sich um 32 Osteotomien im Kindesalter und 48 Operationen im Erwachsenenalter. Das Ergebnis traf bei den leichten Dysplasien in 82% der Fälle und bei den schweren Dysplasien in 88% der Fälle die Erwartungen der Patienten. Der Pfanneneröffnungs- und der Pfannendachwinkel wurden um ca. 10° und der Zentrumeckenwinkel um durchschnittlich 26° gebessert. Die röntgenologischen Ergebnisse waren bei den Hüften mit neurologischer Grunderkrankung weniger gut. Das Ergebnis wird durch Pseudarthrosen und Umbauvorgänge am Sitzbein besonders getrübt, sie sind bei der Tönnis-Osteotomie deutlich geringer. Die Triple-Osteotomien stellen eine Alternative zur operativen Korrektur der Hüftdysplasie ab dem 7. Lebensjahr dar. Voraussetzung ist eine Kongruenz von Kopf und Pfanne, unter Umständen muß sie mit einer Umstellungsoperation kombiniert werden, sie ist nur bei einer Coxa valga angezeigt. Die Triple-Osteotomie kann durch eine verbesserte Kopfüberdachung, eine verbesserte Zuordnung der Kraftaufnahmefläche zur Druckresultierenden und durch eine Medialisierung der Pfanne die biomechanische Situation des Hüftgelenkes positiv beeinflussen.

Abstract

We report on a post operative radiological and clinical follow-up (3-6.4 years) of 80 triple-osteotomies (29 Operations according to the technique of Carlioz and 51 according to Tönnis). This study includes 32 osteotomies in children and 48 in adults. In 82% of the cases of low dysplastic hip joints and in 88% of the cases in severe dysplastic hip joints, the results came up to the expectations of the patients. The acetabular inclination angle and the acetabular angle improved about 10° and the center edge angle about 25°. In cases of neurological diseases, the radiological results of the hips were less satisfactory. The results is negatively influenced by pseud-arthrosis and stress fractures in the ischium. These complications occur to a lower degree after Tönnis-osteotomy. From the age of 7, the triple-osteotomy represents an useful alternativ to the operative correction of the hip joint dysplasia. The operation can be carried out in cases of congruity of head and acetabulum. Under certain circumstances, a transposition operation is additionally necessary, it is only indicated with a coxa valga. The triple-osteotomy can positively influence the biomechanical situation of the hip joint by means of an improved head roofing, by an ameliorated adjoining of the area of force reception to the pressure resultant and by medialisation of the acetabulum.

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