Z Orthop Unfall 1996; 134(6): 524-532
DOI: 10.1055/s-2008-1039919
© 1996 F. Enke Verlag Stuttgart

Der Sesambeinkomplex und die Hallux valgus-Deformität

Eine retrospektive Analyse von 82 Mitchell-OsteotomienSesamoid Complex and Hallux Valgus DeformityR. Wetzel, M. Appel, G. Hess, S. Schwarzkopf, W. Puhl
  • Orthopädische Abteilung des Rehabilitationskrankenhauses Ulm
  • Orthopädische Klinik mit Querschnittsgelähmtenzentrum der Universität Ulm (Ärztl. Direktor: Prof. Dr. med. W. Puhl)
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Das Ziel eines operativen Eingriffes zur Korrektur des Hallux valgus besteht in der Begradigung des ersten Strahles, die Subluxationsstellung des Großzehengrundgelenkes soll beseitigt werden, die Relation des Metatarsale I-Köpfchens zum Sesambeinkomplex soll wiederhergestellt werden, der Patient soll schmerzfrei sein. Wir haben 82 Patienten mit 82 nach der Methode von Mitchell operierten Füßen klinisch und radiologisch (Hallux valgus-Winkel, Intermetatarsalwinkel, Verkürzung des 1. Strahles. Subluxation, Lateralverschiebung, Lage des Sesambeinkomplexes) nachuntersucht (mittl. NU-Zeitraum 32 Monate). Die Lage des Sesambeinkomplexes wurde in sieben Klassen (Appel) eingeteilt (0/0. 1/0, 1/1, 2/1, 2/2, 2/3, 3/3). 77% der Patienten sind mit dem Operationsergebnis sehr zufrieden oder zufrieden, die Autoren bewerten das Operationsergebnis in 61% der Fälle als sehr gut oder gut: Eine gering ausgeprägte Hallux valgus-Deformilät (Klasse 2/2 und weniger) kann durch alleiniges paralleles Verschieben des Melatarsaleköpfchens, schwerere Formen (2/3 und 3/3) bedürfen der zusätzlichen Lateralabwinkelung des osteotomierten Köpfchens.

Abstract

The aim of the operative treatment of the hallux valgus deformily is to correct the medial luxation of the first metatarsal head out of the sesamoid complex, the restoration of a congruent Joint, the patient after treatment should be painfree. 82 patients were available for an independent clinical and radiological review. The median follow up was 32 months. The evaluation of the results are based on objective and subjective assessment of the patients as well as on radiographic criteria, such as hallux valgus angle, intermetatarsal angle, shortening of the first metatarsal hone, subluxation, lateral positioning of the osteotomized MT I-head and position of the sesamoid complex. Depending on the degree of “lateralisation” of the sesamoid complex seven groups were defined: 0/0, 1/0, 1/1, 2/1.2/2. 2/3. 3/3 following Appel. Following objective criteria 61% of the patients were evaluated excellent or good, following subjective criteria 77% were evaluated excellent or good, lsolated parallel shifting seems to be sufficient in mild forms of hallux valgus (sesamoid complex group 2/2 or less), while the severe subluxation in the metatarsophalangeal Joint (sesamoid complex group 2/3, 3/3) requires an additional lateral wedge osteotomy.

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