Z Orthop Unfall 1990; 128(4): 422-425
DOI: 10.1055/s-2008-1039890
© 1990 F. Enke Verlag Stuttgart

Erfahrungen mit dem Kölner Behandlungsschema bei Epiphyseolysis capitis femoris juvenilis

Experience with the Cologne Treatment Schedule for Epiphysiolysis of the Juvenile Femoral HeadM. H. Hackenbroch, G. Torwesten
  • Orth. Universitätsklinik, Köln (Dir: Prof. Dr. med. M. H. Hackenbroch)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Aus den hier gewonnenen Erfahrungen folgern wir, daß sich die orthograde Röntgentechnik in 2 Ebenen zur Erfassung der Ausgangssituation und zur Therapieplanung bewährt hat. Ebenfalls bewährt hat sich die von Imhäuser inaugurierte Fixation der geringgradigen Dislokationen in situ und die intertrochantere Korrekturosteotomie der höhergradigen Dislokationen; ob die Toleranzgrenze zwingend bei 30° anzusetzen ist, läßt sich aus unserem Material nicht beweisen und wird erst nach langfristigen epikritischen Beobachtungen auch im Vergleich zu anders behandelten Serien entscheidbar sein. Aufgrund unserer Erfahrungen mit auswärts vorbehandelten Patienten halten wir die operative Fixation der “gesunden” Gegenseite in Übereinstimmung mit Imhäuser für geboten. Diese Aussagen können aufgrund unserer Beobachtungen an 83 Patienten mit chronischer Epiphysendislokation gemacht werden. Für die Zukunft erscheint uns eine Konzentration auf das Problem der primären Chondrolyse wünschenswert, weil diese neben der nach der Behandlung verbleibenden Restdeformität bestimmend für das weitere Gelenkschicksal ist.

Abstract

From the results obtained we conclude that standardized radiograms in two planes were able to demonstrate the full extent of the basic lesion and thereby to facilitate planning of acurate therapy. Operative fixation of low grade dislocation as inaugurated by Imhäuser and intertrochanteric corrective osteotomy of higher grade dislocations, respectively, have been proved useful as well; whether ar not the critical angle is to be assumed at 30° cannot be proved by our material and won't be able to be proved until our own longstanding epicritical observations are available as well as the results of patients treated by different regimens. Based on our experiences with patients treated at other places we believe in operative fixation of the “healthy” contralateral hip in accordance with Imhäuser. This Statement can be made as a result of our experiences with 83 patients suffering from chronic dislocation of the upper femoral epiphysis. In future it appears desirable to concentrate on the problem of primary chondrolysis because chondrolysis as well as the remaining residual deformity after treatment appears to be decisive for the fate of the joint.

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