Aktuelle Rheumatologie 2008; 33(6): 342-350
DOI: 10.1055/s-2008-1027514
Übersichtsarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Evidenzbasierte Empfehlungen der „European League against Rheumatism” zur Diagnose und Therapie der Hand-Arthrose

EULAR Evidence-Based Recommendations for the Diagnosis and Management of Hand OsteoarthritisP. M. Haindl1 , S. Reiter2 , B. F. Leeb1
  • 1Karl-Landsteiner-Institut für Klinische Rheumatologie, 1. und 2. Medizinische Abteilung, Landesklinikum Weinviertel Stockerau, Österreich
  • 2Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte (BfArM), Bonn
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Hand-Arthrose (hand osteoarthritis, im weiteren Dokument HOA) hat eine hohe Prävalenz und tritt häufig im Rahmen einer generalisierten Arthrose auf. Um Diagnose und Therapie für die tägliche Praxis gezielter gestalten zu können, wurde vom EULAR Standing Committee for International Clinical Studies Including Therapeutics (ESCISIT) eine Expertengruppe berufen, um Empfehlungen für die HOA zu erstellen. Im Rahmen eines Delphi-Prozesses wurden Expertenvorschläge ermittelt, ergänzend wurde eine systematische Literatursuche durchgeführt und schließlich ein Konsens erarbeitet. Die EULAR-Empfehlungen umfassen 10 Schlüsselaussagen zur Diagnose und 11 zur Therapie der HOA. Das typische klinische Bild einer HOA ist gut bekannt, jedoch gibt es wichtige Punkte, die bei der Diagnosestellung zu berücksichtigen sind. Dazu gehören Risikofaktoren, Demografie, klinische Manifestation, Verteilungsmuster und verschiedene Formen der HOA als auch die Kenntnis von radiologischen Veränderungen und der Wertigkeit von Laboruntersuchungen. Differenzialdiagnostische Schwierigkeiten werden durch die genaue Kenntnis der Klinik und Radiologie minimiert. Für die Therapie der HOA ist eine patientenorientierte Strategie notwendig, die pharmakologische Therapien mit ergotherapeutischen und physikalischen Maßnahmen, Schulung und orthopädischer Intervention kombiniert. Die Therapiemöglichkeiten, insbesondere Interventionen, sind nach Erkrankungsform und Lokalisation gesondert zu betrachten.

Abstract

Hand osteoarthritis (HOA) has a high prevalence and occurs either as a single entity or as part of a generalised osteoarthritis. To improve diagnosis and management of HOA in daily practice, the EULAR Standing Committee for International Clinical Studies Including Therapeutics (ESCISIT) has published recommendations which are based on expert opinions and a systematic literature search. The typical clinical signs and symptoms are well known; nevertheless, for accurate diagnosis further background knowledge is necessary. The 10 EULAR recommendations given for the diagnosis of HOA summarise risk factors, demographic aspects, signs and symptoms, subgroups, radiographic changes and laboratory tests as well as differential diagnosis. The management of HOA requires a patient-orientated strategy with a multidisciplinary approach. 11 EULAR recommendations focus on pharmacological therapies, occupational and physiotherapy as well as patient education and surgical intervention. Efficacy and safety of local steroids, paracetamol, non-steroidal anti-inflammatory drugs as well as symptomatic slow-acting drugs for osteoarthritis (SYSADOA) are discussed.

Literatur

  • 1 Algozzine G J, Stein G H, Doering P L. et al . Trolamine salycilate cream in osteoarthritis of the knee.  JAMA. 1982;  247 1311-1333
  • 2 Altman R, Alarcon G, Applerouth D. et al . The American College of Rheumatology Criteria for the classification and reporting of osteoarthritis of the hand.  Arthritis&Rheumatism. 1990;  33 1601-1610
  • 3 Brosseau L, Judd M G, Marchand S. et al . Thermotherapy for treatment of osteoarthritis.  The Cochrane Database of Systematic Reviews. 2003; 
  • 4 Campion G, Dieppe P, Watt I. Heberden’s nodes in osteoarthritis and rheumatoid arthritis.  British Medical Journal. 1983;  287 1512
  • 5 Cushnaghan J, Dieppe P. Study of 500 Patients with Limb Joint Osteoarthritis. 1. Analysis by Age, Sex and Distribution of Symptomatic Joint Sites.  Ann Rheum Dis. 1991;  50 8-13
  • 6 Dougados M, Nguyen M, Berdah L. et al . Evaluation of the structure-modifying effects of diacerin in hip osteoarthritis: ECHODIAH, a three-year, placebo-controlled trial.  Arthritis&Rheumatism. 2001;  44 2539-2547
  • 7 Layton D, Souverein P C, Heerdink E R. et al . Evaluation of Risk Profiles for Gastrointestinal and Cardiovascular Adverse Effects in Nonselective NSAID and COX-2 Inhibitor Users: A Cohort Study Using Pharmacy Dispensing Data in The Netherlands.  Drug Saf. 2008;  31 143-158
  • 8 Evans J MM, McMahon A D, McGilchrist M M. et al . Topical non-steroidal anti-inflammatory drugs and admission to hospital for upper gastrointestinal bleeding and perforation: a record linkage case-control study.  BMJ. 1995;  311 22-26
  • 9 Fickert S, Puhl W, Gunther K P. Epidemiology of Generalised Osteoarthritis.  Aktuelle Rheumatologie. 2003;  28 302-307
  • 10 Hooper L, Brown T J, Elliot R. et al . The effectiveness of five strategies for prevention of gastrointestinal toxicity induced by non-steroidal anti-inflammatory drugs: systemativ review.  BMJ. 2004;  329 948-952
  • 11 Jensen V, Boggild H, Johansen J P. Occupational use of precision grip and forceful gripping, and arthrosis of finger joints: a literature review.  Occupational Medicine (Oxford). 1999;  49 383-388
  • 12 Jordan K M, Arden N K, Doherty M. et al . EULAR Recommendations 2003: an evidence based approach to the management of knee osteoarthritis: Report of Task Force of Standing Committee for International Clinical Studies Including Therapeutic Trials (ESCISIT).  Annals of Rheumatic Diseases. 2003;  62 1145-1155
  • 13 Leeb B F, Sautner J, Andel I. et al . SACRAH – A Score for Assessment and Quantification of Chronic Rheumatic Affections of the Hands.  Rheumatology (Oxford). 2003;  42 1173-1178
  • 14 Maheu E, Cadet C, Gueneugues S. et al . Reproducibility and sensitivity to change for four scoring methods for the radiological assessment of osteoarthritis of the hand.  Ann Rheum Dis. 2007;  66 464-469
  • 15 Mannoni A, Briganti M P, Di Bari M. et al . Prevalence of symptomatic hand osteoarthritis in community dwelling older persons: The ICARe Dicomano study.  Osteoarthritis&Cartilage. 2000;  8 S11-13
  • 16 Mannoni A, Briganti M P, Di Bari M. et al . Epidemiological profiel of symptomatic osteoarthritis in older adults: a population based study in Dicomano, Italy.  Ann Rheum Dis. 2003;  62 576-578
  • 17 Martou G, Veltri K, Thoma A. Surgical treatment of osteoarthritis of the carpometacarpal joint of the thumb: a systematic review.  Plast Reconstru Surg. 2004;  114 421-432
  • 18 Niu J, Zhang Y, La Valley M. et al . Symmetry and clustering of symptomatic hand osteoarthritis in elderly men and women: The Framingham Study.  Rheumatology. 2003;  42 343-348
  • 19 O’Reilly S, Johnson S, Doherty S. et al . Screening for hand osteoarthritis using postal survey.  Osteoarthritis&Cartilage. 1999;  7 461-465
  • 20 Pattrick M, Aldrige S, Hamilton E. et al . A controlled study of hand function in nodal and erosive osteoarthritis.  Ann Rheum Dis. 1989;  48 978-982
  • 21 Pavelka K, Gatterova J, Olejarova M. et al . Glucosamine sulfate use and delay of progression of knee osteoarthritis: a 3-year, randomized, placebo-controlled, double –blind study.  Archives of Internal Medicine. 2002;  162 2113-2123
  • 22 Pendelton A, Arden N, Dougados M. et al . EULAR recommendations for the management of knee osteoarthritis: report of Task Force of Standing Committee for International Clinical Studies Including Therapeutic Trials (ESCISIT).  Annals of Rheumatic Diseases. 2000;  59 936-944
  • 23 Pham T, Le Henanff A, Ravoud P. et al . Evaluation of the symptomatic and structural efficacy of a new hyaluronic acid compound, NRD101, in comparison with diacerein and placebo in a 1 year randomised controlled study in symptomatic knee osteoarthritis.  Annals of the Rheumatic Diseases. 2004;  63 1611-1617
  • 24 Rintelen B, Sautner J, Herold M. et al . Empfehlungen zur NSAR Therapie – Erste Erfahrungen mit einem Delphi-Prozess in Österreich.  Akt Rheumatol. 2007;  32 255-261
  • 25 Rovetta G, Monteforte P, Molfetta G. et al . Chondroitin sulfate in erosive osteoarthritis of the hands.  Int J Tissue React. 2002;  24 29-32
  • 26 Sautner J, Andel I, Rintelen B. et al . M-SACRAH. A modified, shortened version of SACRAH (Score for the Assessment and Quantification of Chronic Rheumatoid Affections of the Hands).  Rheumatology (Oxford). 2004;  43 1409-1413
  • 27 Verbruggen G, Goemaere S, Veys E M. Systems to assess the progression of finger joint osteoarthritis and the effects of disease modifying osteoarthritis drugs.  Clin Rheumatol. 2002;  24 29-32
  • 28 Warsi A, La Valley M P, Wang P S. et al . Arthritis self-management education programs: A meta-analysis of the effect on pain and disability.  Arthritis Rheum. 2003;  48 2207-2213
  • 29 Weiss S, Lastayo P, Mills A. et al . Splinting the degernative basal joint: custom-made or prefabricated neoprene?.  J Hand Ther. 2004;  17 401-406
  • 30 Zhang W, Doherty M, Arden N. et al . EULAR evidence based recommendations for the management of hip osteoarthritis: report of Task Force of the EULAR Standing Committee for International Clinical Studies Including Therapeutic Trials (ESCISIT).  Ann Rheum Dis. 2005;  64 669-681
  • 31 Zhang W, Doherty M, Leeb B F. et al . EULAR evidence based recommendations for the diagnosis of Hand Osteoarthritis – report of a task force of the EULAR Standing Committee for International Clinical Studies including Therapeutics (ESCISIT).  Ann Rheum Dis. 14.2.2008 (Epub ahead of print); 
  • 32 Zhang W, Doherty M, Leeb B F. et al . EULAR evidence based recommendations for the management of hand osteoarthritis: report of a Task Force of the EULAR Standing Committee for International Clinical Studies including Therapeutics (ESCISIT).  Ann Rheum Dis. 2007;  66 377-388
  • 33 Zhang W, Jones A, Doherty M. Does paracetamol (acetaminophen) reduce the pain of osteoarthritis? A meta-analysis of randomised controlled trials.  Ann Rheum Dis. 2004;  63 901-907

Dr. Burkhard F. Leeb

Karl-Landsteiner-Institut für Klinische Rheumatologie, 1. und 2. Medizinische Abteilung, Landesklinikum Weinviertel Stockerau

Landstraße 18

2000 Stockerau, Österreich

Phone: ++ 43/22 66/60 97 01

Fax: ++ 43/22 66/60 96 19

Email: burkhard.leeb@stockerau.lknoe.at

    >