Laryngorhinootologie 1993; 72(5): 242-246
DOI: 10.1055/s-2007-997892
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Morphologie und rhinologische Bedeutung der Intumescentia septi nasi anterior*

Morphological and Rhinological Aspects of the Intumescentia septi nasi anteriorK.-W. Delank1 , R. Keller2 , W. Stoll1
  • 1Hals-Nasen-Ohrenklinik der Universität Münster (Direktor: Prof. Dr. W. Stoll)
  • 2Gerhard Domagk-Institut für Pathologie der Universität Münster (Direktor: Prof. Dr. W. Böcker)
* Auszugsweise vorgetragen anläßlich der 76. Versammlung der Vereinigung Südwestdeutscher Hals-Nasen-Ohrenärzte, 17.-19.9.1992 in Pforzheim.
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Intumescentia septi nasi anterior ist ein Schwellgewebsareal am vorderen, oberen Septum. Morphologie, Inzidenz und rhinologische Bedeutung sind weitgehend unbekannt. Bei 170 rhinologisch gesunden Personen war die Intumescentia in über 80% anzutreffen. Histologisch bestehen weitgehende Ähnlichkeiten zum Bau der Concha inferior et media. Stets sind topomorphologische Korrelationen zwischen dem Schwellungszustand der Intumescentia, der Form des mittleren Muschelkopfes und der Tiefe der lateralen Nasenwand zu finden. Die Struktur hat keinen signifikanten Einfluß auf die rhinomanometrischen Parameter. Lokale Abschwellversuche und Beobachtungen am Nasenmodell weisen jedoch daraufhin, dass die Intumescentia wesentlich die endo-nasale Strömungsqualität beeinflußt. Ein vertikaler Septum-knick in Höhe der mittleren Muschel kann mit der Intumescentia septi anterior verwechselt werden, wie radiologische Befunde zeigen.

Summary

The intumescentia septi nasi anterior is a protuberance on each side of the anterior part of the nasal septum containing „cavernous” tissue. None of the previous studies devoted to the general aspects of endonasal „cavernous” tissue refer to the incidence and rhinological function of the intumescentia. This investigation revealed an incidence of more than 80% in 170 individuals without any rhinological Symptoms. The external morphology observed in 7 cadavers indicated a close topographical correlation of the position of the middle turbinate, the depth of the lateral nasal wall and the extension of the intumescentia. Histological examination showed a glandular mass interspersed with a dense vascular network similar to the “cavernous” tissue found within the lateral turbinates. Various filling conditions of the intumescentia have no significant influence on rhinomanometrical parameters and the quantity of nasal airflow. However, visualization of the endonasal flow within a nasal model containing the septal protuberance indicated that the intumescentia considerably alters the quality and local velocities of the endonasal airstream. Considering the results of the study, the intumescentia must be regarded as a completely normal formation of particular rhinophysiological importance, which, up until now, has not been mentioned in rhinosurgery.