Laryngorhinootologie 1992; 71(11): 588-591
DOI: 10.1055/s-2007-997362
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

„Palatolaryngeale Hemiplegie” bei passagerer Hirnstammischämie - Ein Beitrag zur neurogenen Dysphagie

Palatolaryngeal Hemiplegia due to Transitory Brain Stern Ischaemia - A Case Report on Dysphagia of Neurogenic OriginE. K. Walther, G. Alevisopoulos
  • Universitäts-Hals-Nasen-Ohren-Klinik Bonn (Direktor: Prof. Dr. med. C. Herberhold)
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
29. Februar 2008 (online)

Zusammenfassung

Berichtet wird über einen Fall von neurogener Dysphagie mit Aspiration. Klinisch imponierten Hirnnerven-ausiälle mit Gaumensegel- und Recurrensparese (sog. palatolaryngeale Hemiplegie nach Avellis) sowie ein Horner-Syndrom. Ursächlich wurde eine passagere Hirnstammischämie gefunden, nachdem kernspintomographisch eine Signalintensität mit Kontrastmittelanreicherung im dorsalen Abschnitt der oberen Medulla oblongata in Projektion auf die Kerngebiete der kaudalen Hirnnervengruppe nachgewiesen worden war. In der Folgezeit waren die subjektiven Beschwerden und die objektivierbaren Befunde vollständig rückläufig.

Summary

A 65-year old man suffering from dysphagia with aspiration was examined. ENT examination showed a Horner Syndrome and cranial nerve palsy with paralysis of the soft palate and one vocal cord (palatolaryngeal hemiplegia, Avellis' Syndrome). Pharyngeal manometry and videofluoros-copy depicted an asynergic swallowing with cricopharyngeal achalasia. CT scans of mediastinum, head, neck, and skull base showed no signs of abnormality. MR imaging of the brain stem demonstrated an enrichment of contrast medium in the dorsal region of the upper medulla oblongata in the level of the centre of the glossopharyngeal and vagus nerve. This case demonstrates an uncommon cause of dysphagia which was related to transitory brain stem ischaemia. After a period of three weeks the patients' complaints vanished as well as the clinical features. In a follow-up of MR-imaging three months later no focal enhancement of contrast medium was seen confirming the diagnosis of a brain stem ischaemic lesion.

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