Thorac Cardiovasc Surg 1989; 37(5): 299-304
DOI: 10.1055/s-2007-1020337
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Complex Posterior Septal Space in the Wolff-Parkinson-White Syndrome - Surgical Experience with 47 Patients

Der Komplex des hinteren Septumanteils beim Wolff-Parkinson-White-Syndrom: Chirurgische ErfahrungenJ. G. Selle, W. C. Sealy, J. J. Gallagher, R. H. Svenson, S. H. Zimmern, J. M. Fedor, L. Littmann, F. Robicsek
  • Sanger Clinic, P. A., The Carolinas Heart Institute, Charlotte, North Carolina, USA
Further Information

Publication History

1989

Publication Date:
08 May 2008 (online)

Summary

Forty-seven consecutive patients with the Wolff-Parkinson-White syndrome due to posterior septal accessory pathways were operated on from August 3,1983 to March 23,1989. Seven of these patients had Ebstein's anomaly, anotherthree coronary sinus aneurysms, one a persistent left superior vena cava, and five others complex multiple pathway combinations. Two additional patients required surgery following unsuccessful cathetei ablation and one after failed surgery at another institution. Thus nineteen of forty-seven patients (40%) had additional difficulty factors which tend to complicate the operative dissection in this already complex anatomical area.

The surgical anatomy of the posterior septal space as well as the essential operative principles and techniques are reviewed. Each of the frequently encountered additional difficulty factors is described with emphasis on the coronary sinus aneurysm, a recently recognized entity.

Zusammenfassung

Im Zeitraum von August 1983 bis März 1989 wurden 47 Patienten mil einem Wolff-Parkinson-White-Syndrom mit akzessorischen Leitungsbahnen des hinteren Septumanteiles operiert. Bei 7 Patienten lag eine Ebstein-Anomalie vor, 3 Patienten wiesen ein Aneurysma des Sinus coronarius auf, bei einem Patienten bestand eine persistierende obere Hohlvene und 5 weitere Patienten litten unter komplexen, akzessorischen Vorhofüberleitungen. 2 Patienten wurden nach erfolgloser Katheterablation chirurgisch behandelt und ein Patient wurde nach auswärtigem chirurgischen Ersteingriff reoperiert. Bei 19 Patienten waren somit erschwerende Faktoren für eine operative Behandlung gegeben.

Zur Diskussion stehen die verschiedenen Behandlungsmöglichkeiten des Wolff-Parkinson-White-Syndroms besonders im Hinblick auf die anatomischen Gegebenheiten des hinteren Septums. Es werden weiter die Probleme der WPW-Chirurgie erläutert, wobei die Behandlung der Sinus coronarius-Aneurysmata besondere Beachtung findet.