Thorac Cardiovasc Surg 1994; 42(1): 21-24
DOI: 10.1055/s-2007-1016448
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Transesophageal Echocardiography in Children with Cardiac Assist

Transösophageale Echokardiographie bei Kindern mit mechanischer KreislaufunterstützungD. Kececioglu, O. Galal1 , Z. Halees1 , F. Fadely1 , N. Wilson1 , J. Vogt
  • Department of Pediactric Cardiology, Westphalian Wilhelms Universität, Münster, Germany
  • 1Department of Cardiovascular Diseases, King Faisal Specialist Hospital and Research Center, Riyadh, Saudi-Arabia
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Publikationsverlauf

1993

Publikationsdatum:
19. März 2008 (online)

Summary

Transesophageal echocardiography (TEE) is an easy, relatively non-invasive method for evaluation of cardiac function and abnormalities during cardiac assist. We used 19 TEE in 9 children (age: 10 days-4 years, weight: 2.7-12 kg) with mechanically assisted circulation for postcardiotomy cardiogenic shock. TEE provided valuable Information: (1) dislocation of the cannula causing hemodynamic instability could be easily diagnosed and corrected; (2) Doppler evaluation of valvular function revealed severe malfunction in two patients; (3) intracardiac thrombus could be clearly detected in two children with seriously impaired hemodynamics. These findings were followed by therapeutic interventions; (4) left-ventricular function before attempted weaning from cardiac assist was moderately reduced or normal in the survivors, but poor in the nonsurvivors. We conclude that TEE is a valuable contribution to improved patient management during cardiac assist.

Zusammenfassung

Die transösophageale Echokardiographie (TEE) ermöglicht eine einfache, relativ nichtinvasive Beurteilung der Herzfunktion und schnelle Erkennung von Störungen während mechanischer Kreislaufunterstützung. Wir führten 19 TEE bei 9 Kindern im Alter von 10 Tagen bis 4 Jahren und einem Gewicht von 2,7-12 kg durch, die wegen eines postoperativen Herzkreislaufversagens mittels einer mechanischen Kreislau funterstützung behandelt wurden. Die TEE vermittelte wertvolle Informationen: (1) Fehllagen der Kanüle, die zur Kreislaufinstabilität führten, wurden erkannt und mit Erfolg korrigiert. (2) Dopplern-Untersuchung zeigte bei zwei Patienten eine schwere Klappenfunktionsstörung. (3) Intrakardiale Thromben wurden bei zwei Kindern entdeckt. (4) Die linksventrikuläre Funktion vor der Entwöhnung von der Kreislaufunterstützung war bei den überlebenden Patienten nur mäßig eingeschränkt oder normal, hingegen war sie bei den verstorbenen Patienten deutlich eingeschränkt. Die TEE leistet einen wichtigen Beitrag in der Betreuung von Patienten mit mechanischer Kreislaufunterstützung.

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