Rofo 1995; 162(6): 469-477
DOI: 10.1055/s-2007-1015920
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Spontane Osteonekrose des Kniegelenkes: MRT im Vergleich zur CT, Szintigraphie und Histologie

Spontaneous osteonecrosis of the knee joint: MR imaging before and after administration of gadopentetate-dimeglumine, comparison to CT, scintigraphy, and histologyPh. Lang1 , S. Grampp1 , M. Vahlensieck1 , 2 , M. Mauz1 , 3 , E. Steiner1 , 4 , H. Schwickert1 , 5 , A. Gindele1 , R. Felix3 , H. K. Genant1
  • 1Department of Radiology, University of California San Francisco (Direktor: Prof. Dr. Ronald Arenson)
  • 2Radiologische Klinik, Universität Bonn (Direktor: Prof. Dr. Hans H. Schild)
  • 3Radiologische Kinik, Universitätsklinikum Rudolf Virchow, Freie Universität Berlin (Direktor: Prof. Dr. Roland Felix)
  • 4Universitätsklinik für Radiodiagnostik, Wien (Direktor: Prof. Dr. Herbert Pokieser)
  • 5Radiologische Klinik, Universitätsklinik Mainz (Direktor: Prof. Dr. Manfred Thelen)
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Vergleich des diagnostischen Wertes von MRT, CT und Szintigraphie bei der spontanen Osteonekrose des Kniegelenks und Bestimmung der den Signalintensitätsveränderungen zugrundeliegenden histologischen Befunde.

Methode: Wir untersuchten acht Patienten mit einer spontanen Osteonekrose des Kniegelenkes mit der MRT. Ein Vergleich zum szintigraphischen Befund wurde bei allen 8 Patienten und zur CT bei drei Patienten angestellt. Eine histologische Korrelation war bei drei Patienten möglich.

Ergebnisse: Bei allen 8 Patienten zeigten die T1-gewichteten MR-Tomographien Zonen mit reduzierter Signalintensität in den Kondylen, während die Läsionen in den T2-gewichteten Aufnahmen eine höhere Signalintensität als das normale Knochenmark hatten. Nach Gabe von Gd-DTPA war entweder eine homogene Signalerhöhung oder eine bandförmige Signalintensitätszunahme in der Peripherie der Läsion zu sehen. Die Zonen mit hoher Signalintensität in der T2-gewichteten Aufnahme oder mit Kontrastmittelanreicherung entsprachen histologisch Granulationsgewebe an der Grenze zur Nekrosezone. Bei einem Patienten zeigte die Szintigraphie nur einen Befund im medialen Kondylus, während die MR-Tomographie eine Osteonekrose im medialen sowie im lateralen Kondylus nachwies.

Schlußfolgerung: Die MRT ist in der Lage, bei T2-Gewichtung signalintensives und nach Gabe von Gd-DTPA kontrastmittelanreicherndes Granulationsgewebe an der Grenze zur Nekrosezone nachzuweisen. Die MRT erlaubt die Differenzierung der spontanen Osteonekrose von der Osteochondritis dissecans, der Osteoarthrose und anderen Affektionen des Kniegelenkes.

Summary

Purpose: We compared MR imaging with scintigraphy and CT in eight patients with spontaneous osteonecrosis of the knee. The histological changes accounting for the MR signal abnormalities were evaluated.

Methods: Eight patients with spontaneous osteonecrosis of the knee joint underwent MR imaging before and after i.v. administration of Gd-DTPA. Nuclear scintigraphy was performed in all 8 patients, three patients also had CT scans of the knee area. Histologic correlation was available in throe patients.

Results: Increased radionuclide uptake was observed in all patients. In one patient, however, scintigraphy showed increased radionuclide uptake consistent with ostenecrosis only in the medial femoral condyle, while MR imaging demonstrated osteonecrosis both in the medial as well as the lateral femoral condyles. MR demonstrated areas of low signal intensity on precontrast T1-weighted images in the femoral condyle in all patients. All these areas showed high signal intensity on T2-weighted images. On postcontrast T1-weighted images, signal intensity increase was either homogeneous throughout the lesion or it was seen at the periphery of the lesion in a band-like pattern. Histologically, the areas of high signal intensity on T2-weighted and on postcontrast T1-weighted images corresponded to granulation tissue.

Conclusion: MR imaging detects granulation tissue adjacent to the necrotic zone. Using morphological and signal intensity criteria, MR imaging can be utilised to differentiate spontaneous osteonecrosis of the knee from osteochondritis dissecans, degenerative osteoarthritis, and other conditions affecting the knee joint.

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