Thorac Cardiovasc Surg 1995; 43(5): 271-274
DOI: 10.1055/s-2007-1013226
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

A Biodegradable Patch used as a Pericardial Substitute after Cardiac Surgery: 6- and 24-Month Evaluation with CT

Ein resorbierbarer Patch als Perikardverschluß nach herzchirurgischen Eingriffen: Ergebnisse computertomographischer NachuntersuchungenO. Duvernoy, T. Malm2 , J. Ramström2 , S. Bowald1
  • Department of Diagnostic Radiology, University Hospital, Uppsala, Sweden
  • 1Department of Surgery, University Hospital, Uppsala, Sweden
  • 2Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, University Hospital, Uppsala, Sweden
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Publikationsverlauf

1995

Publikationsdatum:
19. März 2008 (online)

Summary

Biodegradable patches made of polyhydroxybutyrate (PHB) were recently shown to limit postoperative pericardial adhe-sions when inserted into the pericardium in sheep. The pres-ent study was carried out to evaluate the presence of postoperative retrosternal adhesions after cardiac surgery in pa-tients operated on with the PHB patch compared with those operated on without the insertion of such a patch. 50 patients admitted for CABG and/or valvular replacement were ran-domised to treatment either with pericardial closure with a patch or with the pericardium left open. In 39 of these (19 with and 20 without a PHB patch) computerised tomography was carried out six and twenty-four months postoperatively. Computerised tomography indicated a lower incidence (p < 0.05) of postoperative adhesions between the patch and the cardiac surface in the patch group, compared with the corresponding area in the non-patch group. A reduction of patch size in 27 % (p = 0.003) was also seen.

Durch Tierversuche an Schafen konnte kürzlich nachgewiesen werden, daß resorbierbare Patches aus Polyhydroxybutyrat (PHB) in der Lage sind, postoperative Perikardverwachsungen zu reduzieren. Wir untersuchten in der vorliegenden Studie, ob retrosternale Verwachsungen bei Patienten nach Eingriffen am Herzen durch den Einsatz dieser PHB-Patches vermieden werden können. 50 Patienten, die eine aortokoronare Bypass-Operation oder einen Klappenersatz erhielten, wurden prospektiv randomisiert und in 2 Gruppen eingeteilt. In der einen Gruppe wurde das Perikard mit einem PHB-Patch verschlossen, in der anderen wurde das Perikard offen gelassen. Bei 39 dieser Patienten (19 mit und 20 ohne PHB-Patch) erfolgte 6 und 24 Monate postoperativ eine computertomographische Nachuntersuchung. Diese Comutertomogramme zeigten eine niedrigere Inzidienz (p<0.05) von postoperativen Verwachsungen zwischen dem Patch und der Herzoberfläche, als dies in den korrespondierenden Arealen der Kontrollgruppe der Fall war. Eine Reduktion der Patchgröße konnte ebenfalls bei 27% der Patienten festgestellt werden (p = 0.003).

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