Zentralbl Gynakol 2004; 126(6): 341-354
DOI: 10.1055/s-2004-832367
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Rheinische Perinatalerhebung und Neonatalerhebung

Assessment and Outcome of Perinatal and Neonatal Care in Nordrhine AreaH. G. Wolf1 , R. Schäfer1
  • 1Ärztekammer Nordrhein, Düsseldorf
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Publication Date:
29 November 2004 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Verfahren zur Qualitätssicherung „Perinatal-/Neonatalerhebung” ist es, die Versorgung von Schwangeren und Neugeborenen in Krankenhäusern Deutschlands zu verbessern. Eine einheitliche Datenerhebung - von Experten in den frühen 70er-Jahren erarbeitet - wurde über 20 Jahre in Nordrhein durchgeführt und dabei wurden über 1,6 Millionen Geburten dokumentiert. Dieser Datenschatz dient der Verbesserung des geburtshilflichen Handelns. Für die Neonatologie wurde durch Dokumentation von über 168 000 Datensätzen verlegter Kinder das Gleiche erreicht. Die Ergebnisse zeigen, dass fortlaufende Auswertungen plausibler Daten eine Verbesserung der Versorgung ermöglichen. Hilfestellung wird durch das Sammeln anonymisierter Datensätze auf Papier/Datenträger und deren Bewertung durch ein Expertengremium angeboten. Es wird deutlich, dass sich das geburtshilfliche Management änderte und messbare Verbesserungen eintraten. Die Anstrengungen lohnten sich, da die Projektkosten weniger als ein Prozent der Kosten betrugen.

Abstract

The objective of the quality assurance program “Perinatalerhebung” and “Neonatalerhebung” is to ameliorate the perinatal and neonatal care in German hospitals. Standardised data defined by a team of experts in the early seventieth are documented for more than 20 years in the North Rhine area. The documentation of more than 1.6 million deliveries created a data pool that served as a thesaurus for the improvement of medical care in obstetrical units. The same has been achieved for neonatal care on the documentation basis of more than 168 000 newborn infants admitted to a neonatal department. The results show that the approach to evaluate continuously the data monitored enables improvement in care. The support given is the anonymous collection of the documentation sheets/data sets and their evaluation by an expert committee. The results show that obstetrical management changed and the measurable results improved demonstrably. The efforts seem to be worthwhile in view of the fact that less than 1 % of the total cost of care has been spent for this project.

Dr. Hannes G. Wolf

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