Zentralbl Gynakol 2004; 126(1): 19-23
DOI: 10.1055/s-2004-820531
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Rebestrahlung der Thoraxwand bei lokal rezidivierenden Mammakarzinomen

Reirradiation of Chest Wall Local Recurrences from Breast CancerW. Harms1 , R. Krempien1 , C. Grehn1 , F. Hensley1 , C. Berns1 , M. Wannenmacher1 , J. Debus1
  • 1Universität Heidelberg, Radiologische Klinik, Abteilung für Klinische Radiologie, INF 400, 69190 Heidelberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 February 2004 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Das Ziel der vorliegenden Übersichtsarbeit ist es, die strahlentherapeutischen Optionen zur Rebestrahlung der Thoraxwand bei lokal rezidivierenden Mammakarzinomen darzustellen und die bisher publizierten Therapieergebnisse zusammenzufassen.
Material und Methoden: Eine erneute Bestrahlung der Thoraxwand kann mit einer Elektronenbestrahlung oder alternativ mit einer kontinuierlichen (CLDR) oder gepulsten (PDR) Brachytherapie durchgeführt werden. Mit beiden Bestrahlungstechniken können hohe Bestrahlungsdosen an der Thoraxwand appliziert und tiefer liegende Organe (Herz, Lunge) weit gehend geschont werden. Die Vorteile einer 5-6-wöchigen Elektronenbestrahlung liegen in der größeren Verfügbarkeit und der einfachen Steuerbarkeit der Eindringtiefe über die Elektronenenergie. Das protrahierte Behandlungsschema einer CLDR/PDR Brachytherapie mit Hautmoulagen weist aus strahlenbiologischen Gründen eine große therapeutischen Breite auf und erlaubt eine erhebliche Reduktion der Gesamtbehandlungszeit.
Ergebnisse: In der Literatur wurden bisher mehr als 250 Fälle publiziert, bei denen eine Rebestrahlung der Thoraxwand durchgeführt wurde. Nach einer Elektronenrebestrahlung mit therapeutischen Dosen wurden komplette Remissionsraten bei 41-74 % der Patienten beobachtet (Brachytherapie 79-82 %). Schwere Grad-IV-Komplikationen wurden in weniger als 10 % der Fälle beobachtet.
Schlussfolgerung: Unter Berücksichtigung der limitierten Behandlungsoptionen kann durch eine Rebestrahlung der Thoraxwand eine hohe lokale Kontrollrate bei akzeptablen Nebenwirkungen erzielt werden. Diese Daten entkräften das strahlentherapeutische Dogma, eine Rebestrahlung der Thoraxwand nach Applikation therapeutischer Dosen sei nicht möglich.

Abstract

Objective: The aim of this article was to describe the radio-therapeutic treatment options in previously irradiated patients suffering from breast cancer local recurrences and to review the literature.

Material and Methods: Reirradiation of the chest wall can be performed using electron beams or alternatively CLDR/PDR (continuous/pulsed low dose rate) brachytherapy techniques with large skin moulds. With both techniques high doses can be applied to the chest wall while deeper-seated organs (lung, heart) can be speared to a large extent. Electron-beam therapy is readily available and the depth of treatment can be easily controlled by selecting the appropriate energy. The protracted irradiation schedule of CLDR/PDR brachytherapy results due to radiobiological reasons in a broad therapeutic ratio and safes treatment time.

Results: In the literature, more than 250 cases being reirradiated for chest wall local recurrences have been published. After retreatment using electron beams complete remissions were obtained in 41-74 % of the patients (brachytherapy 79-82 %). Severe grade IV complications (RTOG/EORTC) occurred in less than 10 % of the patients.

Conclusions: With regard to the limited treatment options reirradiation of chest wall local recurrences resulted in high local control rates while toxicity remained acceptable. These data weaken the radio-therapeutic dogma that reirradiation of the chest wall may not be possible.

Literatur

  • 1 Ang K K, Jiang G L, Feng Y, Stephens L C, Tucker S L, Price R E. Extent and kinetics of recovery of occult spinal cord injury.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2001;  15 1013-1020
  • 2 Ballo M T, Strom E A, Prost H. et al . Local-regional control of recurrent breast carcinoma after mastectomy: Does hyperfractionated accelerated radiotherapy improve local control?.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1999;  44 105-112
  • 3 Bedwinek J. Natural history and management of isolated local-regional recurrence following mastectomy.  Semin Radiat Oncol. 1994;  4 260-269
  • 4 Ben-Hur F, Elkind M, Bronk B. Thermally enhanced radioresponse of cultured Chinese hamster cells: inhibition of repair of sublethal damage and enhancement of lethal damage.  Radiation Research. 1974;  58 38-51
  • 5 Borner M, Bacchi M, Goldhirsch A. et al . First isolated locoregional recurrence following mastectomy for breast cancer: Results of a phase III multicenter trial comparing systemic treatment with observation after excision and radiation.  J Clin Oncol. 1994;  12 2071-2077
  • 6 Brenner D J, Hall E J. Conditions for the equivalence of continuous to pulsed low dose rate brachytherapy.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1991;  20 181-190
  • 7 Chevallier B, Fumoleau P, Kerbat P. et al . Docetaxel is a major cytotoxic drug for the treatment of advanced breast cancer: A phase-II-study of the Clinical Screening Cooperative Group of the European Organization for Research and Treatment of Cancer.  J Clin Oncol. 1995;  13 314-322
  • 8 Delanian S, Housset M, Brunel P. et al . Iridium192 Plesiocurietherapy using silicone elastomer plates for extensive locally recurrent breast cancer following chest wall irradiation.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1992;  192 1099-1104
  • 9 Elkort R J, Kelly W, Mozden P J, Feldman M I. A combined treatment program for the management of locally recurrent breast cancer following chest wall irradiation.  Cancer. 1980;  46 647-653
  • 10 Fowler J F, Mount M. Pulsed brachytherapy: The conditions for no significant loss of therapeutic ratio compared with traditional low dose rate brachytherapy.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1992;  23 661-669
  • 11 Fritz P, Hensley F W, Berns C, Schraube P, Wannenmacher M. First experiences with superfractionated skin irradiations using large afterloading moulds.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1996;  36 147-157
  • 12 Gilliland M, Barton R, Copeland E. The implications of local recurrence of breast cancer as the first site of therapeutic failure.  Ann Surg. 1983;  197 284-287
  • 13 Harms W, Krempien R, Hensley F W, Berns C, Wannenmacher M, Fritz P. Results of chest wall reirradiation using pulsed dose rate (PDR) brachytherapy moulds for breast cancer local recurrences.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2001;  49 205-210
  • 14 Haveman J, Jansen W, Wondergem J, Begg A C. Cell proliferation in the murine epidermis and subcutaneous vascular endothelium after hyperthermia.  Int J Radiat Biol. 1988;  54 105-113
  • 15 Kouloulias V E, Dardoufas C E, Kouvaris J R. et al . Liposomal Doxorubicin in conjunction with reirradiation and local hyperthermia treatment in recurrent breast cancer: a phase-I/II-trial.  Clin Cancer Res. 2002;  8 374-382
  • 16 Laramore G E, Griffin T W, Parker R G, Gerdes A J. The use of electron beams in treating local recurrence of breast cancer in previously irradiated fields.  Cancer. 1978;  41 991-995
  • 17 Nieder C, Milas L, Ang K K. Tissue tolerance to reirradiation.  Semin Radiat Oncol. 2000;  10 200-209
  • 18 Overgaard M, Hansen P S, Overgaard J. et al . Postoperative radiotherapy in high-risk premenopausal women with breast cancer who receive adjuvant chemotherapy.  NEJM. 1997;  337 949-955
  • 19 Overgaard M, Jensen M B, Overgaard J. Postoperative radiotherapy in high-risk postmenopausal breast cancer patients given adjuvant tamoxifen: Danish Breast Cancer Cooperative Group DBCG 82 c randomised trial.  Lancet. 1999;  353 1641-1648
  • 20 Phromratanapongse P, Steeves R A, Severson S B, Paliwal B R. Hyperthermia and irradiation for locally recurrent previously irradiated breast cancer.  Strahlenther Onkol. 1991;  167 93-97
  • 21 Ragaz J, Jackson S M, Nhu L. et al . Adjuvant radiotherapy and chemotherapy in node-positive premenopausal women with breast cancer.  NEJM. 1997;  337 956-962
  • 22 Schwaibold F, Fowble B, Solin L. et al . The results of radiation therapy for isolated local-regional recurrence after mastectomy.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1991;  21 299-310
  • 23 Seegenschmiedt M H, Sauer R. Systematik der akuten und chronischen Strahlenfolgen.  Strahlenther Onkol. 1993;  169 83-95
  • 24 Van der Zee J, van der Holt B, Rietveld P JM. et al . Reirradiation combined with hyperthermia in recurrent breast cancer is a worthwhile local palliation.  Br J Cancer. 1999;  79 483-490
  • 25 Wust P, Hildebrandt G, Sreenivasa G. et al . Hyperthermia in combined treatment of cancer.  Lancet Oncology. 2002;  3 487-497

PD Dr. Wolfgang Harms

Universität Heidelberg

Radiologische Klinik, Abteilung für Klinische Radiologie

INF 400

69120 Heidelberg

Deutschland

Phone: 0 62 21-56 82 01

Fax: 0 62 21-56 53 53

Email: wolfgang_harms@med.uni-heidelberg.de

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