Cent Eur Neurosurg 2004; 65(4): 174-179
DOI: 10.1055/s-2004-820354
Original Article

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Fusion of MRI and CT with Subdural Grid Electrodes

Ko-Registrierung von MRT vor und CT nach der Implantation subduraler GitterelektrodenM. Nelles1 , R. Koenig1 , J. Kandyba1 , C. Schaller2 , H. Urbach1
  • 1Department of Radiology Neuroradiology, University of Bonn, Germany
  • 2Department of Neurosurgery, University of Bonn, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 November 2004 (online)

Abstract

In patients with drug-resistant focal epilepsies subdural grid electrodes may be implanted to determine the seizure onset zone and eloquent cortex areas. Since the spatial relationship of the grid to the underlying brain is poorly visualized on MRI, we co-registered MRI before and CT after implantation of subdural grid electrodes. In this study we sought an appropriate algorithm to combine both imaging modalities. We compared six different co-registration algorithms including surface-oriented, mutual information-based and landmark-based methods. The resulting overlay matrices were analyzed by calculating rotational and translational shifts and by judging co-registered MRI and CT scans visually. A brain surface oriented method had the lowest rotational (axial 0.7 ± 0.6°; coronal 1.7 ± 1.1°; sagittal 1.9 ± 1.8°) and translational shifts (3.7 ± 1.3 mm). It was judged visually to be the best, had a low intra- and inter-observer variability, and lasted approximately 15 minutes. This algorithm is recommended when co-registering MRI before and CT after implantation of subdural grid electrodes. Skin-, voxel-, and landmark-based algorithms are less accurate, which is most likely due to postsurgical deformation of extra- and intracranial soft tissue.

Zusammenfassung

Im Rahmen der prächirurgischen Abklärung werden bei Patienten mit medikamentös therapierefraktären fokalen Epilepsien häufig subdurale Gitterelektroden implantiert, um die Zone des Anfallursprungs und sog. eloquente Kortexareale zu lokalisieren. Weil die Lagebeziehung der Gitterelektroden zum darunter liegenden Hirnparenchym im MRT schwierig zu beurteilen ist, ko-registrieren wir MRTs vor mit CTs nach der Implantation von Gitterelektroden. Ziel dieser Studie war es, einen geeigneten Ko-Registrierungs-Algorithmus zu finden. Es wurden sechs verschiedene Oberflächen-, Voxel- oder Landmarken-basierte Algorithmen verglichen, in dem wir Rotations- und Translations-Abweichungen berechneten und die ko-registrierten Aufnahmen visuell beurteilten. Das Hirnoberflächen-„Matching” hatte die geringsten Rotations- (axial 0,7 ± 0,6°; koronar 1,7 ± 1,1°; sagittal 1,9 ± 1,8°) und Translations-Abweichungen (3,7 ± 1,3 mm). Es wurde visuell am besten beurteilt, hatte eine geringe Intra- und Interrater-Variabilität und dauerte ungefähr 15 Minuten. Dieser Algorithmus wird favorisiert, um MRTs vor mit CTs nach der Implantation von Gitterelektroden zu ko-registrieren. Hautoberflächen-, Voxel- und Landmarken-basierte Algorithmen sind wahrscheinlich wegen der Kompression des Hirnparenchyms und der postoperativen Weichteilschwellung weniger akkurat.

References

  • 1 Fitzpatrick J M, Hill D L, Shyr Y, West J, Studholme C, Maurer C R. Visual assessment of the accuracy of retrospective registration of MR and CT images of the brain.  IEEE Trans Med Imaging. 1998;  17 571-585
  • 2 Hamel W, Schrader B, Weinert D, Herzog J, Volkmann J, Deuschl G, Müller D, Mehdorn H M. MRI- and skull X-ray-based approaches to evaluate the position of deep brain stimulation electrode contacts - a technical note.  Zentralbl Neurochir. 2002;  63 65-69
  • 3 Hill D L, Batchelor P G, Holden M, Hawkes D J. Medical image registration.  Phys Med Biol. 2001;  46 1-45
  • 4 Hogan R E, Lowe V J, Bucholz R D. Triple-technique (MR imaging, single-photon emission CT, and CT) coregistration for image-guided surgical evaluation of patients with intractable epilepsy.  AJNR Am J Neuroradiol. 1999;  20 1054-1058
  • 5 Kral T, Clusmann H, Urbach H, Schramm J, Elger C E, Kurthen M, Grunwald T. Preoperative evaluation for epilepsy surgery (Bonn Algorithm).  Zentralbl Neurochir. 2002;  63 106-110
  • 6 Lattanzi J P, Fein D A, McNeeley S W, Shaer A H, Movsas B, Hanks G E. Computed tomography-magnetic resonance image fusion: a clinical evaluation of an innovative approach for improved tumor localization in primary central nervous system lesions.  Radiat Oncol Investig. 1997;  5 195-205
  • 7 Schulze-Bonhage A H, Huppertz H J, Comeau R M, Honegger J B, Spreer J M, Zentner J K. Visualization of subdural strip and grid electrodes using curvilinear reformatting of 3D MR imaging data sets.  AJNR Am J Neuroradiol. 2002;  23 400-403
  • 8 Studholme C, Hill D L, Hawkes D J. Automated 3-D registration of MR and CT images of the head.  Med Image Anal. 1996;  1 163-175
  • 9 Wells W M, Viola P, Atsumi H, Nakajima S, Kikinis R. Multi-modal volume registration by maximization of mutual information.  Med Image Anal. 1996;  1 35-51
  • 10 West J, Fitzpatrick J M, Wang M Y. et al . Comparison and evaluation of retrospective intermodality brain image registration techniques.  J Comput Assist Tomogr. 1997;  21 554-566
  • 11 Winkler P A, Vollmar C, Krishnan K G, Pfluger T, Bruckmann H, Noachtar S. Usefulness of 3-D reconstructed images of the human cerebral cortex for localization of subdural electrodes in epilepsy surgery.  Epilepsy Res. 2000;  41 169-178

1 Sinn der Ergänzung: Reviewer 1 fragte, ob die Matchings der anderen Untersucher zur Bewertung der sechs Methoden dienten (= Missverständnis).

H. UrbachMD 

Department of Radiology Neuroradiology · University of Bonn

Sigmund Freud-Str. 25

53105 Bonn

Germany

Phone: +49/2 28-2 87-63 89

Fax: +49/2 28-2 87-43 21

Email: urbach@uni-bonn.de

    >