Zentralbl Gynakol 2004; 126(2): 67-72
DOI: 10.1055/s-2004-816269
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Effekte der ovariellen Stimulation auf die Serumkonzentrationen von Lipiden und Ketonkörper bei Patientinnen unter IVF-/ICSI-Behandlung

Effects of Ovarian Stimulation on Serum Concentrations of Lipids and Ketone Bodies in Patients Undergoing IVF/ICSI TreatmentM. E. Hammadeh1 , W. Munz1 , M. Meisinger1 , W. Herrmann2 , T. Georg3 , P. Rosenbaum1 , W. Schmidt1
  • 1Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universität des Saarlandes, Homburg/Saar
  • 2Klinisch-Chemisches Zentrallabor, Universität des Saarlandes, Homburg/Saar
  • 3Institut für Medizinische Biometrie, Epidemiologie und Medizinische Informatik, Universität des Saarlandes, Homburg/Saar
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 April 2004 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Die ovarielle Stimulation im Rahmen einer Sterilitätsbehandlung bewirkt die Entwicklung und Reifung mehrerer Follikel und führt zu erhöhten Östradiolkonzentration im Serum. Ziel dieser Studie war es, ob die ovarielle Stimulation bei Patienten mit einer IVF-/ICSI-Behandlung die Serumkonzentrationen der Lipide und Ketonkörper beeinflusst.
Patienten und Methoden: Es wurden 50 Patientinnen mit dem langen Stimulationsprotokoll untersucht. Als GnRH-Analoga wurden Goserelin oder Triptorelin zur Down-Regulation verabreicht. Zur ovariellen Stimulation erhielten 28 Frauen rekombinantes follikelstimulierendes Hormon (Gonal-F®) und 22 Frauen humanes menopausales Gonadotrophin (Menogon®). Die Blutentnahmen erfolgten bei Beginn der Behandlung und der ovariellen Stimulation sowie bei der Ovulationsinduktion mit HCG, der Follikelpunktion und 14 Tage nach Embryonentransfer. Es wurden Triglyceride, Gesamt-Cholesterin, HDL-/LDL-Cholesterin, Acetoacetat, β-Hydroxybuttersäure und α-Ketoglutarat im Serum bestimmt.
Ergebnisse: Die Konzentrationen von Gesamt-Cholesterin und LDL-Cholesterin fielen während der Stimulationsbehandlung signifikant ab (pChol ≤ 0,001; pLDL ≤ 0,001), wobei die Konzentrationen von HDL-Cholesterin (pHDL ≤ 0,001), β-Hydroxybuttersäure (pHBS = 0,039) und α-Ketoglutarat (pKG = 0,023) signifikant anstiegen.
Schlussfolgerungen: Nach Gabe von Gonadotropinen zur ovariellen Stimulation sind signifikante Veränderungen der Lipide und Ketonkörper zu beobachten und blieben bis zum Ende der Stimulationsphase bestehen. Somit könnte der durch die Stimulation mit Gonadotropinen hervorgerufene Anstieg der Östradiolkonzentration für die Veränderungen der Lipide und Ketonkörper verantwortlich sein. Somit sollten diese Patientinnen auf längerfristige thrombogene und atherogene Risiken hin überwacht werden.

Abstract

Objective: The ovarian stimulation increase the estradiol concentration in comparison to the one observed in the menstrual cycle. The aim of the study was to determine the influence of ovarian stimulation on serum concentrations of lipids and ketone bodies in patients undergoing IVF/ICSI treatment.
Patients and methods: 50 patients were included in this study. All patients underwent an ovarian stimulation either with recombinant follicle stimulating Hormone (Gonal-F®, n = 28) or human menopausal gonadotropin (Menogon®, n = 22) after pituitary down-regulation with Goserelin or Triptorelin. Five blood samples were taken: before treatment, at the beginning of ovarian stimulation, on the day of HCG injection for the ovulation induction, on the day of follicle aspiration and 14 days after embryo transfer. Afterwards, the samples were analysed with regard to the concentrations of triglyceride, total-cholesterol, HDL-/LDL-cholesterol, acetoacetate, β-hydroxybutyrate and α-ketoglutarate.
Results: During the ovarian stimulation, total-cholesterol andÂ’LDL-cholesterol decreased significantly (pChol ≤ 0.001; pLDL ≤ 0.001), whereas the concentration of HDL-cholesterol increased significantly (pHDL ≤ 0.001). Furthermore, a significant increase of β-hydroxybutyrate and α-ketoglutarate has been detected (pHBS = 0.039; pKG = 0.023).
Conclusions: The observed changes in serum concentrations of lipids and ketone bodies began with the application of gonadotrophins for stimulation and persisted until the end of the treatment. Therefore, the increase of estradiol, stimulated by gonadotrophins, seems to be responsible for the changes in the serum concentrations of lipids and ketone bodies. All women undergoing ovarian stimulation should be monitored for long-term thrombogenic and atherogenic risks.

Literatur

  • 1 Abbott R D, Wilson P W, Kannel W P, Castelli W P. High density lipoprotein cholesterol, total cholesterol sreening and myocardial infarction. The Framingham Study.  Arteriosclerosis. 1988;  8 207-211
  • 2 Basdevant A. Steroids and Lipid Metabolism: Mechanism of action.  Int J Fertil. 1992;  37 93-97
  • 3 Berg G A, Siseles N, Gonzalez A I, Ortiz O C, Tempone A, Wikinski I. Higher values of hepatic lipase activity in postmenopause: relationship with atherogenic intermediate density and low density lipoproteins.  Menopause. 2001;  8 51-57
  • 4 Bergmeyer H U, Bernt E. Methoden der enzymatischen Analyse. Verlag Chemie, Weinheim 1974
  • 5 Bush T L, Miller V T. Effects of pharmacologic agents used during the menopause. In: Mishell DR (ed). Menopause: Physiology and Pharmacology. Year Book Medical Publishers, Chicago 1987, 187-208
  • 6 Cheung M D, Albers J J. The measurement of apolipoprotein A I and A II levels in men and women by immunoassay.  J Clin Invest. 1977;  60 43-50
  • 7 De Lignieres B, Basdevant A, Thomas G, Thalabard J C, Mercier-Bodard C, Conard J, Guyene T T, Mairon N, Corvol P, Guy-Grand. et al . Biological effects of estradiol 17-β in postmenopausal women: Oral versus percutaneous administration.  J Endocrinol Metab. 1986;  62 536-541
  • 8 Diedrich K. Gynäkologie und Geburtshilfe. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg 2000
  • 9 Freedman D S, Gruchow H W, Anderson A J, Rimm A A, Barboriak J J. Relation of triglyceride levels to coronary artery disease: the Milwaukee Cardiovascular Data Registry.  Am J Epidemiol. 1988;  127 1118-1130
  • 10 Friedwald W T, Levy R J, Fredrickson D S. Estimation of the concentration of low density-lipoprotein cholesterol in plasma without use of the preparative ultracentrifuge.  Clin Chem. 1972;  18 499-502
  • 11 Gordon T, Castelli W P, Hjortland C, Kannel W B, Dawber T R. High density lipoprotein as a protective factor against coronary heart disease.  Am J Med. 1977;  62 707-714
  • 12 Haines C J, Cheung L, Lam C W. Changes in atherogenic lipids and lipoproteins during natural and hyperstimulated cycles in healthy women.  Fertil Steril. 1997;  68 231-235
  • 13 Kannel W B, Castelli W P, Gordon T, Mc Namara P M. Serum cholesterol, lipoproteins, and the risk of coronary diseases: The Framingham study.  Ann Intern Med. 1971;  74 1-12
  • 14 Kannel W B, D'Agostino R B, Belanger A J. New insights on cholesterol-lipoprotein profiles: The Framingham Study. Presented at the 61st Scientific Sessions of the AHA, November 1988
  • 15 Karakas S E, Khilnani S, Divens C, Almario R, Jen K L. Changes in plasma lipoproteins during lipolysis in vivo in the hypertriglyceridemic state.  Am J Clin Nutr. 1994;  59 378-383
  • 16 Kopera H. Stoffwechselwirkungen oraler Kontrazeptiva.  WMW. 1987;  18 455-459
  • 17 Kuhl H. Metabolische Effekte der Östrogene und Gestagene.  Gynäkologe. 1997;  30 357-369
  • 18 Nikkila E A. Plasma lipoprotein transport system: effects of sex steroids. In: Van Keep PA, Kopera H (eds). Oral contraceptives and lipoproteins. International Health Foundation, Brussels 1983; 13-24
  • 19 Redmond G P. Lipids and women's health. Springer Verlag, New York 1991
  • 20 Seed M, Doherty E, O'Connor B, Reaveley D. Effect of high endogenous oestrogen level on lipoprotein concentration.  J Endocrinol. 1991;  131 73
  • 21 Seidel J, Hägele E O, Ziegenhorn J, Wahlefeld A W. Reagent for the enzymatic determination ofserum total cholesterol with improved lipolytic efficiency.  Clin Chem. 1983;  29 1075-1080
  • 22 Sorva R, Kuusi T, Dunkel L, Taskinen M R. Effects of endogenous sex streoids on serum lipoproteins and postheparin plasma lipolytic enzymes.  J Clin Endocrinol Metab. 1988;  66 408-413
  • 23 Tadmor O P, Kleinman Y, Barr I, Gal M, Brooks B A, Diamant Y Z. Side effects of ovarian hyperstimulation: Hormonal and lipid profile changes.  Int J Fertil. 1994;  39 105-110
  • 24 Tikkanen M J, Kuusi T, Nikkila E A, Sipinen S. Postmenopausal hormone replacement therapy: effects of progestogens on serum lipids and lipoproteins. A review.  Maturitas. 1986;  8 7-17
  • 25 Wahlefeld A W, Bergmeyer H U. Methods of enzymatic analysis. 2nd English ed. New York 1974
  • 26 Williamson D H, Mellanby J. Methoden der enzymatischen Analyse. Verlag Chemie, Weinheim 1974; 1883-1886

M E Hammadeh

Universität des Saarlandes

Institut für Gynäkologie und Geburtshilfe

66421 Homburg/Saar

Phone: +49/68 41-1 62 81 17

Fax: +49/68 41-1 62 84 43

Email: frmham@uniklinik-saarland.de

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