Laryngorhinootologie 2002; 81(10): 725-731
DOI: 10.1055/s-2002-35000
Varia
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Postoperative Übelkeit und Erbrechen in der Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde. Pathophysiologie, Therapie und Prophylaxe

Eine ÜbersichtPostoperative Nausea and Vomiting - Pathophysiology, Prophylaxis and Treatment A ReviewF.  Lipka 1 , F.  Wappler 1 , R.  Leuwer 2 , J.  Schulte am Esch 1
  • 1 Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie (Direktor: Prof. Dr. J. Schulte am Esch), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • 2 Klinik und Poliklinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde (Direktor: Prof. Dr. U. Koch), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Further Information

Publication History

Eingegangen: 16. November 2001

Angenommen: 6. Februar 2002

Publication Date:
24 October 2002 (online)

Zusammenfassung

Postoperative Übelkeit und Erbrechen (PONV) ist eine der häufigsten Komplikationen bei operativen Eingriffen in der Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde. Abhängig von prädisponierenden Faktoren des Patienten, der Art des Eingriffes und dem anästhesiologischen Verfahren können Inzidenzen von über 70 % beobachtet werden. Dies kann zu erheblichen medizinischen, organisatorischen und vor allem ökonomischen Problemen führen. Bei so genannten Hochrisiko-Patienten wird daher neben einem adäquaten anästhesiologischen und operativen Management eine gezielte antiemetische Prophylaxe empfohlen. Medikamente aus der Gruppe der 5-HT3-Rezeptor-Antagonisten erscheinen hierbei als besonders effektiv. Dieser Artikel soll eine Übersicht über Ursachen, Prävention und Management von postoperativer Übelkeit und Erbrechen in der Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde geben.

Abstract

Postoperative nausea and vomiting (PONV) are among the most common complications in operative medicine. Especially patients undergoing middle ear surgery or adenotonsillectomy are frequently associated with PONV (70 %). Furthermore, emesis carries the risk of severe postoperative complications and is associated with additional costs and distress in patient management. If the patient carries a high risk for postoperative emesis, the patient should receive a prophylactic antiemetic therapy. 5-HT3 receptor antagonists are highly effective in prevention and management of PONV. This review will discuss pathophysiology, prophylaxis and treatment of postoperative nausea and vomiting after E.N.T. surgery.

Literatur

  • 1 Van Wijk M G, Smalhout B. A postoperative analysis of the patient's view of anaesthesia in a Netherlands' teaching hospital.  Anaesthesia. 1990;  45 679-682
  • 2 Watcha M F, White P F. Postoperative nausea and vomiting. Its etiology, treatment and preention.  Anesthesiology. 1992;  77 162-184
  • 3 Scholz J, Steinfath M, Tonner P H. Postoperative nausea and vomiting.  Curr Opin Anaesth. 1999;  12 657-661
  • 4 Koivuranta M, Läärä E, Snare L, Alahuta S. A survey of postoperative nausea and vomiting.  Anaesthesia. 1997;  52 443-449
  • 5 Jensen A L. Tropisetron reduces postoperative vomiting in childrens undergoing tonsillectomy.  Paediatric Anaesthesia. 2000;  10 69-75
  • 6 Hamid S K, Selby I R, Sikich N, Lerman J. Vomiting after adenotonsillectomy in children: a comparison of ondansetron, dimenhydrinate, and placebo.  Anesth Analg. 1998;  86 496-500
  • 7 Honkavaara P, Pykkö I. Surgeon's experience as a factor for emetic sequelae after middle ear surgery.  Acta Anaesthesiol Scand. 1998;  42 1033-1037
  • 8 Biedler A, Wilhelm W. Postoperative Übelkeit und Erbrechen.  Anaesthesist. 1998;  47 145-158
  • 9 Sinclair D R, Chung F, Mezzo G. Can postoperative nausea and vomiting be predicted?.  Anesthesiology. 1999;  91 109-118
  • 10 Apfel C C, Greim C A, Goepfert C, Grundt D, Usadel J, Sefrin P, Roewer N. Postoperatives Erbrechen. Ein Score zur Voraussage der Erbrechenswahrscheinlichkeit nach Inhalationsanästhesien.  Anaesthesist. 1998;  47 732-740
  • 11 Palazzo M AG, Strunin L. Anaesthesia and emesis: I. Etiology.  Can Anaesth Soc J. 1984;  31 178-187
  • 12 Lerman J. Surgical and patient factors involved in postoperative nausea and vomiting.  Br J Anaesth. 1992;  69 24-32
  • 13 Apfel C C, Roewer N. Einflussfaktoren von Übelkeit und Erbrechen nach Narkosen.  Der Anästhesist. 2000;  49 629-642
  • 14 Eberhart L HJ, Morin A M, Felbinger T W, Falkner Y, Georgieff M, Seeling W. Ergebnisse einer Umfrage unter Anästhesisten zum Thema Übelkeit und Erbrechen in der postoperativen Phase.  Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzth. 1998;  33 45-551
  • 15 Sershen H, Toth E, Lajtha A, Vizi E S. Nicotine effects on presynaptic rezeptor interactions.  Ann New York Acad Sci. 1995;  757 238-244
  • 16 Chimbira W, Sweeney B P. The effect of smoking on postoperative nausea and vomiting.  Anaesthesia. 2000;  55 540-544
  • 17 Unkel W, Peters J. Postoperative Nausea and Emesis: Mechanismen und Behandlung.  Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzth. 1998;  33 533-544
  • 18 Cohen M M, Duncan P G, De Boer D P, Tweed W A. The postoperative interview: assessing risk factors for nausea and vomiting.  Anesth Analg. 1994;  78 7-16
  • 19 Hennes H J, Scholz J, Kassabian T, von Stritzky B, Färber L. Incidence of nausea and vomiting after general anaesthesia - a prospective study in 6705 patients.  Anesthesiology. 1999;  91 394
  • 20 Forrest J B, Cahalan M K, Rehder K, Goldsmith C H, Levy W J, Strunin L, Bota W, Boucek C D, Cuchiara R F, Dhamee S, Domino K B, Dudman A J, Hamilton W K, Kampine J, Kortly K J, Maltby R, Mazloomdoost M, MacKenzie R A, Melnick B M, Motoyama E, Muir J J, Munshi C. Multicenter study of general anesthesia. I. Design and Patient Demography II. Results.  Anesthesiology. 1990;  87 779-784
  • 21 Loop T, Priebe H J. Recovery after anesthesia with remifentanil combined with propofol, desflurane, or sevoflurane for otorhinolaryngeal surgery.  Anesth Analg. 2000;  91 123-129
  • 22 Sney J R, Carr A, Byrom W D, Bilski A J. A meta-analysis of nausea and vomiting following maintenance of anaesthesia with propofol or inhalation agents.  Eur J Anaesthesiol. 1998;  15 433-445
  • 23 Borgeat A, Stirnemann H R. Antiemetische Wirkung von Propofol.  Anaesthesist. 1998;  47 918-924
  • 24 Fujii Y, Tanaka H, Kobayashi N. Prevention of postoperative nausea and vomiting with antiemetics in patients undergoing middle ear surgery: Comparison of a small dose of propofol with droperidol or metoclopramide.  Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2001;  127 25-28
  • 25 Hartung J. Twenty-four of twenty-seven studies show a greater incidence of emesis associated with nitrous oxide than with alternative anesthetics.  Anesth Analg. 1996;  83 114-116
  • 26 Divatia J V, Vaidja J S, Badwe R A, Hawaldar R W. Emission of nitrous oxide during anaesthesia reduces the incidence of postoperative nausea and vomiting. A meta-analysis.  Anesthesiology. 1996;  85 1055-1062
  • 27 Tramèr M, Reynolds D J, Moore R A, McQuay H J. Efficacy, dose-response, and safety of odansetron in prevention of postoperative nausea and vomiting: a quantitative systematic of randomized placebo-controlled trials.  Anesthesiology. 1997;  87 1277-1289
  • 28 Blackstock D, Gettes M A. Negative pressure in the middle ear in children after nitrous oxide anaesthesia.  Can Anaesth Soc J. 1986;  33 32-35
  • 29 Habre W, Sims C. Propofol anaesthesia and vomiting after myringoplasty operation in children.  Anaesthesia. 1997;  52 544-546
  • 30 Casey W F, Drake-Lee A B. Nitrous oxide and middle ear pressure.  Anaesthesia. 1982;  37 896-900
  • 31 Jakobsson J, Davidson S, Andreen M, Westgreen M. Opioid supplementation to propofol anaesthesia for outpatient abortion: a comparison between alfentanil, fentanyl and placebo.  Acta Anaesthesiol Scand. 1991;  35 767-770
  • 32 von Stritzky B, Kassabian T, Hennes H J, Scholz J. Postoperative Übelkeit und Erbrechen, Risikofaktoren nach Allgemeinanästhesie.  Anästhesiologie und Intensivmedizin. 2000;  41 475
  • 33 Scuderi P, Wetchler B. Treatment of postoperative nausea and vomiting after outpatient surgery with 5-HT3 antagonist odansetron.  Anesthesiology. 1993;  78 15-20
  • 34 Hill R P, Lubarsky D, Phillips-Bute B, Fortney J T, Creed M R, Glass P SA, Gan T J. Costeffectiveness of prophylactic antiemetic therapy with ondansetron, droperidol, or placebo.  Anesthesiology. 2000;  92 958-967
  • 35 Henzi I, Walder B. Metoclopramide in the prevention of postoperative nausea and vomiting: a quantitative systematic review of randomized, placebocontrolled studies.  Br J Anaesth. 1999;  83 761-771
  • 36 Eberhart L H, Seeling W, Morin A M, Vogt N, Georgieff M. Droperidol and Dimenhydrinat alleine und in Kombination zur Prophylaxe von Übelkeit und Erbrechen in der postoperativen Phase.  Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzth. 2001;  36 290-295
  • 37 Welters I D, Menges T, Graf M, Beikirch C, Menzebach A, Hempelmann G. Reduction of postoperative nausea and vomiting by dimenhydrinate supporitories after strabismus surgery in children.  Anesth Analg. 2000;  90 311-314
  • 38 Schlager A, Mitterschiffthaler G, Puhringer F. Rectally administered dimenhydrinate reduces postoperative vomiting in children after strabismus surgery.  Br J Anaesth. 2000;  84 405-406
  • 39 Hamid S K, Selby I R, Sikich N, Lerman J. Vomiting after adenotonsillectomy in children: a comparison of odansetron, deminhydrinate, and placebo.  Anesth Analg. 1998;  86 496-500
  • 40 Seeling R, Ulrich B, Morin A, Georgieff M. Dimenhydrinat und Metoclopramid zur Prophylaxe von Übelkeit und Erbrechen nach Septorhinoplastiken bei Frauen.  Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzth. 1999;  43 480-488
  • 41 Dillier C M, Weiss M, Gerber A C. Tropisetron for prevention of nausea and vomiting in children undergoing tonsillectomy and/or adenoidectomy.  Anaesthesist. 2000;  49 275-278
  • 42 Ang C, Habre W, Sims C. Tropisetron reduces vomiting after tonsillectomy in children.  BR J Anaesth. 1998;  80 761-763
  • 43 Fujii Y, Toyooka H, Tanaka H. Granisetron reduces the incidence of nausea and vomiting after middle ear surgery.  Br J Anaesth. 1997;  79 539-540
  • 44 Fujii Y, Toyooka H, Tanaka H. Prophylactic antiemetic therapy with a combination of granisetron and dexamethasone in patients undergoing middle ear surgery.  Br J Anaesth. 1998;  81 754-756
  • 45 Holt R, Rask P, Coulthard K, Sinclair M, Roberts G, v. d. Walt J, Mackenzie V, Rasmussen M. Tropisetron plus dexamethason is more effective than tropisetron alone for the prevention of postoperative nausea and vomiting in children undergoing tonsillectomy.  Paediatric Anaesthesia. 2000;  10 181-188
  • 46 Aapro M S, Plezia P M, Alberts D S, Graham V, Jones S E, Suwit E A, Moun T E. Double-blind cross-over study on the antiemetic efficacy of high-dose dexamethasone versus high-dose metoclopramide.  J Clin Oncol. 1984;  2 466-471
  • 47 Fredrikson M, Hursti T, Furst C J, Steineck G, Borjeson S, Wikblom M, Peterson C. Nausea in cancer chemotherapy is inversly related to urinary cortisolextraction.  Br J Cancer. 1992;  65 779-780
  • 48 Eberhart L HJ, Morin A M, Georgieff M. Dexamethasone for prophylaxis of postoperative nausea and vomiting.  Anaesthesist. 2000;  49 713-720
  • 49 Aouad M T, Sisddik S S, Rizk L B, Zaytoun G M, Baraka A S. The effect of dexamethasone on postoperative nausea and vomiting after tonsillectomy.  Anesth Analg. 2001;  92 636-640
  • 50 Pappas A L, Sukhani R, Hotaling A J, Mikat-Stevens M, Javorski J J, Donzelli J, Shenoy K. The effect of properative dexamethasone on the immediate and delayed postoperative morbidity in children undergoing tonsillectomy.  Anesth Analg. 1998;  87 57-61
  • 51 Wang J J, Shung-Tai H, Shi-Chun L, Yao-Chi L, Yun-Hou L, Yuan-Chung L. The prophylactic effect of dexamethasone on postoperative nausea and vomiting in women undergoing thyreodectomy: A comparison of droperidol with saline.  Anesth Analg. 1999;  89 200-203
  • 52 Henzi I, Walder B, Tramér M R. Dexamethasone for the prevention of postoperative nausea and vomiting: a quantitative systematic review.  Anesth Analg. 2000;  90 186-194
  • 53 Papangelou L. Steroid therapy in tonsillectomy.  Laryngoscope. 1972;  82 297-302
  • 54 Tom L W, Temleton J J, Thompson M E, Marsh R R. Dexamethasone in adenotonsillectomy.  Int J Paediatr Otorhinolaryngol. 1996;  37 115-120

Priv.-Doz. Dr. Frank Wappler

Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie · Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf

Martinistraße 52 · 20251 Hamburg

    >