Zentralbl Chir 2002; 127(6): 533-537
DOI: 10.1055/s-2002-32620
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Der Stellenwert der Laparoskopie beim Abdominaltrauma

The importance of laparoscopy in blunt abdominal traumaL. Meyer, J. Kluge, F. Marusch, R. Zippel, I. Gastinger
  • Chirurgische Klinik, Carl-Thiem-Klinikum, Cottbus
Further Information

Publication History

Publication Date:
01 July 2002 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Untersuchung war es, den Stellenwert der Laparoskopie im Versorgungsablauf des Bauchverletzten zu bestimmen. Dazu wurde das Krankengut der Chirurgischen Klinik des Carl-Thiem-Klinikum Cottbus aus den Jahren 1998 bis 2000 retrospektiv analysiert. In diesem Zeitraum wurden 53 Patienten wegen eines Bauchtraumas operativ versorgt, davon 20 (37,7 %) primär laparoskopiert. In 11 Fällen wurde der abdominelle Eingriff ohne Konversion laparoskopisch beendet, bei 8 Patienten dabei intraabdominelle Verletzungen laparoskopisch versorgt. Die Rate der so genannten „negativen” Laparotomien lag bei 13,2 %. Damit sollte die Laparoskopie unserer Meinung nach einen festen Platz im diagnostischen und gegebenenfalls therapeutischen Procedere beim Bauchtrauma einnehmen.

Abstract

The importance of laparoscopy in the management of blunt abdominal trauma should be evaluated. Therefore we retrospectively analysed all patients with blunt abdominal trauma treated in the Department of Surgery at the Carl-Thiem-Hospital Cottbus between 1998 and 2000. Within this period a total number of 53 patients with blunt abdominal trauma underwent operative treatment, 20 (37.7 %) of them had primary laparoscopy. Of the 11 cases where laparoscopic operation could be completed without conversion to exploratory laparotomy, 8 patients had intra-abdominal injuries and underwent sufficient laparoscopic treatment. The percentage of so called “negative” exploratory laparotomies within this study was 13.2 %. Our analysis suggests that laparoscopy should become firmly established in the diagnostic management and, if indicated, in the treatment of blunt abdominal trauma as well.

Literatur

  • 1 Berci G, Dunkelman D, Michel S L, Sanders G, Wahlstrom E, Morgenstern L. Emergency minilaparoscopy in abdominal trauma. An update.  Am J Surg. 1983;  146 261-265
  • 2 Berci G. Elective and emergent laparoscopy.  World J Surg. 1993;  17 8-15
  • 3 Block E F, Singh I, Thompson E. Utility and cost-savings of diagnostic laparoscopy in low-probability gunshot wounds of the abdomen.  J La State Med Soc. 1998;  150 232-234
  • 4 Brandt C P, Priebe P P, Jacobs D G. Potential of laparoscopy to reduce non-therapeutic trauma laparotomies.  Am Surg. 1994;  60 416-420
  • 5 Brefort J L, Samama G, Le Roux Y, Damamme A. Contribution of laparoscopy in the management of abdominal stab wounds.  Ann Chir. 1997;  51 697-702
  • 6 Cuschieri A, Hennessy T P, Stephens R B, Berci G. Diagnosis of significant abdominal trauma after road traffic accidents: preliminary results of a multicentre clinical trial comparing minilaparoscopy with peritoneal lavage.  Ann R Coll Surg Engl. 1988;  70 153-155
  • 7 Ditmars M L, Bongard F. Laparoscopy for triage of penetrating trauma: the decision to explore.  J Laparoendosc Surg. 1996;  6 285-291
  • 8 Elliott D C, Rodriguez A, Moncure M, Myers R A, Shillinlaw W, Davis F, Goldberg A, Mitchell K, McRitchie D. The accuracy of diagnostic laparoscopy in trauma patients: a prospective, controlled study.  Int Surg. 1998;  83 294-298
  • 9 Gazzaniga A B, Stanton W W, Bartlett R H. Laparoscopy in the diagnosis of blunt and penetrating injuries to the abdomen.  Am J Surg. 1976;  131 315-318
  • 10 Guth A A, Pachter H L. Laparoscopy for penetrating thoracoabdominal trauma: pitfalls and promises.  J Soc Laparoendosc Surg. 1998;  2 123-127
  • 11 Hallfeldt K K, Trupka A W, Erhard J, Waldner H, Schweiberer L. Emergency laparoscopy for abdominal stab wounds.  Surg Endosc. 1998;  12 907-910
  • 12 Johnson S R, Luchette F A. The role of laparoscopy in the acute abdomen and trauma.  Semin Laparosc Surg. 1996;  3 168-177
  • 13 Korabelnikov A I. Peace-time penetrating abdominal wounds with injuries of the small intestine.  Khirurgiia (Mosk). 1990;  9 50-53
  • 14 Leppaniemi A K, Elliott D C. The role of laparoscopy in blunt abdominal trauma.  Ann Med. 1996;  28 483-489
  • 15 Leppaniemi A K, Voutilainen P E, Haapiainen R K. Indications for early mandatory laparotomy in abdominal stab wounds.  Br J Surg. 1999;  86 76-80
  • 16 Marks J M, Youngelman D F, Berk T. Cost analysis of diagnostic laparoscopy versus laparotomy in the evaluation of penetrating abdominal trauma.  Surg Endos. 1997;  11 272-276
  • 17 Nast-Kolb D, Gtrupka A, Buchholtz S, Schweiberer L. Abdominaltrauma.  Unfallchirurg. 1998;  101 82-91
  • 18 Ortega A E, Tang E, Froes E T, Asensio J A, Katkhouda N, Demetriades D. Laparoscopic evaluation of penetrating thoracoabdominal traumatic injuries.  Surg Endosc. 1996;  10 19-22
  • 19 Porter J M, Ivatury R R. The role of laparoscopy in the management of penetrating trauma.  Semin Laparosc Surg. 1996;  3 156-167
  • 20 Sosa J L, Arrillaga A, Puente I, Sleeman D, Ginzburg E, Martin L. Laparoscopy in 121 consecutive patients with abdominal gunshot wounds.  J Trauma. 1995;  39 501-504
  • 21 Sosa J L, Baker M, Puente I, Sims D, Sleeman D, Ginzburg E, Martin L. Negative laparotomy in abdominal gunshot wounds: potential impact of laparoscopy.  J Trauma. 1995;  38 194-197
  • 22 Zantut L F, Ivatury R R, Smith R S, Kawahara N T, Porter J M, Fry W R, Poggetti R, Birolini D, Organ C H. Diagnostic and therapeutic laparoscopy for penetrating abdominal trauma: a multicenter experience.  J trauma. 1997;  42 825-829

Dr. Lutz Meyer

Chirurgische Klinik

Carl-Thiem-Klinikum

Chirurgische Endoskopie

Thiemstraße 111

03048 Cottbus

Phone: 03 55/46 23 27

Fax: 03 55/46 23 37

Email: chirurgie@ctk.de

    >