Laryngorhinootologie 2002; 81(5): 342-345
DOI: 10.1055/s-2002-28341
Onkologie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Prognostische Wertigkeit des Antikörpernachweises gegen p53 bei Patienten mit Plattenepithelkarzinomen der Mundhöhle anhand der 5-Jahresüberlebensrate

Prognostic Value of Antibodies Against p53 in Patients with Oral Squamous Cell Carcinoma - Five Years Survival RateC.  Hofele 1 , M.  Schwager-Schmitt 1 , M.  Volkmann 2
  • 1 Klinik und Poliklinik für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie der Universität Heidelberg (Ärztlicher Direktor: Prof. Dr. Dr. J. Mühling)
  • 2 Zentrallabor der Medizinischen Universitätsklinik, Heidelberg (Leiter: Prof. Dr. W. Fiehn)
Further Information

Publication History

24. August 2001

7. November 2001

Publication Date:
08 May 2002 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Veränderungen des p53-Gens gehören zu den am häufigsten beobachteten Veränderungen im Zusammenhang mit der Entstehung maligner Tumoren. Eine Akkumulation des p53-Proteins führt in einigen Fällen zu einer Autoantikörperbildung gegen p53.

Methode: In der vorliegenden Studie wurden die Seren von 126 Patienten mit Plattenepithelkarzinomen der Mundhöhle vor Beginn der Behandlung auf p53-Autoantikörper untersucht. Zum Nachweis der p53-Autoantikörper wurde ein Sandwich-ELISA (enzyme linked immuno sorbent assay) der Fa. Dianova, Hamburg verwendet. Die Ergebnisse wurden mit klinischen Daten korreliert. Die mittlere Nachbeobachtungszeit betrug 68,1 (± 8,8) Monate.

Ergebnisse: Bei 18,6 % der primären Karzinome fanden sich p53-Autoantikörper. Bei Patienten mit anti-p53 zeigte sich ein signifikant schlechteres Überleben (Log Rank Test, p < 0,005). Nach 5 Jahren betrug das kumulative Überleben in der p53-positiven Gruppe mit 24 % weniger als die Hälfte der p53-negativen Gruppe (51 %).

Schlussfolgerung: p53-Autoantikörper können als prognostischer Parameter bei Plattenepithelkarzinomen der Mundhöhle dienen. Eine Persistenz oder ein Neuauftreten unter der Therapie sollte zumindest zu einer Überprüfung der gewählten Therapie führen und Anlass für engmaschigere Nachkontrollen sein.

Abstract

Background: p53 gene aberrations are the most common genetic changes seen in human carcinogenesis. Frequently, single point mutations are detected, resulting in increased levels of (an aberrant) p53 protein in tumor cells. The cellular protein produced appears to become immunogenic during tumor development, inducing the production of circulating antibodies against p53.

Methods: For this study, sera from 126 patients with oral squamous cell carcinomas (102 primary tumours and 24 recurrent/secondary tumours) were examined for p53 autoantibodies and their further clinical course was followed up for more than 5years. 80 sera from internal medicine patients without known or suspected neoplasm served as control. A sandwich ELISA (enzyme linked immuno sorbent assay) designed by Dianova, Hamburg was used to detect p53 autoantibodies.

Results: In 18.6 % of the patients with primary oral squamous cell carcinomas, p53 autoantibodies were detected, and also in 50 % of the patients with recurrent or local secondary carcinomas. None of the sera of the control group was positive. Patients with anti-p53 have noticeably poorer prognosis (Log Rank Test, p < 0.005). After a period of 5 years, the overall survival rate of the p53-positive group was 24 % - less than half of that of the p53-negative group with a survival rate of 51 %.

Conclusions: The detection of p53 autoantibodies definitely permits a clearer prognostic assessment, which in turn influences clinical procedures. If p53 autoantibodies are detected in a patient during therapy, the applied therapeutic method should be reconsidered and the patient be more closely observed than other, p53 negative patients.

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Dr. Dr. Christof Hofele

Klinik und Poliklinik für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie der Universität Heidelberg

Im Neuenheimer Feld 400 · 69120 Heidelberg ·

Email: chofele@med.uni-heidelberg.de

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