Aktuelle Traumatol 2001; 31(2): 82-89
DOI: 10.1055/s-2001-12706
AUS- UND WEITERBILDUNG
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Indikationen, Technik und Ergebnisse der Plattenosteosynthese am Humerus

Entwicklung und Beobachtung in einem Zeitraum von 20 JahrenIndications, Technique and Results of Plate Osteosynthesis in 314 Humeral Shaft FracturesF. Bonnaire, B. Götze, W. Schlickewei, M. Zenz
  • Abteilung Unfallchirurgie Albert-Ludwigs-Universität Freiburg (Ärztlicher Direktor: Prof. Dr. med. H. P. Friedl)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Es liegen uns mittlerweile die Ergebnisdaten von 455 Patienten mit 468 Oberarmfrakturen vor, die im Zeitraum von 1976 bis 1995 stationär behandelt wurden. Das Durchschnittsalter der Patienten lag bei 45 Jahren, zu 58 % waren Männer, zu 42 % Frauen verletzt. Konservativ wurden 154 Frakturen behandelt, operativ 314. Primäre Plexusläsionen oder lokale neurogene Begleitverletzungen lagen in 22,7 % der Fälle vor. 9,3 % aller Patienten hatten eine offene Fraktur, in 6,8 % lag neben der Schaftfraktur auch eine Gelenkfraktur vor. Polytraumatisiert waren 8,4 % der Patienten und bei 8,7 % aller Frakturen handelte es sich um pathologische Frakturen. Nach der AO-Klassifikation lag in 62,9 % eine Typ A-Fraktur, in 27,5 % eine Typ B- und in 9,6 % eine Typ C-Fraktur vor. Es wurden 314 Plattenosteosynthesen durchgeführt, in 81,9 % wurde die breite 4,5-mm-DC- oder in den letzten Jahren als LCDCP angewandt. Bei 15,4 % der Patienten wurde die schmale Platte 4,5-mm-DC- oder als LCDCP und bei kombinierten Frakturen im proximalen Anteil in 3,7 % eine lange Humerus-T-Platte eingesetzt. An postoperativen Komplikationen wurde in 5,01 % der Frakturen postoperativ eine Radialisparese auffällig, die jedoch in allen Fällen komplett reversibel war. In 2 Fällen (0,67 %) entwickelte sich eine Osteitis, die eine vorzeitige Metallentfernung nach sich zog und dann zur Ausheilung kam. In weiteren 2 Fällen wurden Pseudarthrosen beobachtet, in 5 Fällen kam es zu einem Plattenausriss, davon einmal nach adäquatem neuen Trauma, einmal nach vorzeitiger Vollbelastung, so dass letztendlich 3 Osteosyntheseversagen beobachtet wurden (1,00 %). Von den 247 nachuntersuchten, operativ behandelten Patienten hatten 90,7 % ein subjektiv sehr gutes und gutes Ergebnis, nach dem Score von Vatankhah 88,4 % und nach Kwasny 65 %. Schmerzhaftigkeit unter starker Belastung und verbleibende neurologische Defizite nach Primärläsionen sind die Hauptgründe für unbefriedigende Ergebnisse.

Indications, Technique and Results of Plate Osteosynthesis in 314 Humeral Shaft Fractures

This retrospective study analyses the treatment of humeral shaft fractures with plate osteosynthesis: indication, operative procedure and follow-up. From 1976 to 1995 455 patients (58 % men, 42 % women) with 468 fractures of the humeral shaft were treated in our unit. The mean age was 45 years. 314 fractures were treated operativly, 154 patients were treated conservatively. In 22.7 % of all cases the humeral shaft fractures were accompanied by radial nerve palsy or primary lesion of the brachial plexus. 9.3 % of the patients had an open fracture, in 6.8 % of all cases the humeral shaft fracture involved the shoulder or elbow joint. 8.4 % of all patients had multiple injuries, in 8.7 % pathological fractures were treated. Classified according to the AO-Classification, we treated a type A fracture in 62.9 %, in 27.5 % of all cases a type B fracture and in 9.6 % a type C fracture. This study reports 314 treatments with the plate osteosynthesis of the humeral shaft fractures. Mostly (81.9 %) we used the broad dynamic compression plate (4.5 mm), respectively, in the last years, the low contact-DCP. The narrow 4.5 mm compression plate was used in 15.4 % of all cases. The most important postoperative complication was the radial nerve palsy in 5 % of all cases. Two patients developed a postoperative infection of soft tissue and bone. In 7 cases we watched an irritation of the wound healing following the operation. In 3 cases (1 %) a real failure of the plate osteosynthesis occurred (redislocation of the fracture and the plate during postoperative physiotherapy), one patient fell again causing a new traumatic dislocation of the osteosynthesis. In two cases the fractures did not consolidate, the resulting nonunion was treated with new plate osteosynthesis improving the compression. Out of all 247 patients followed up and treated with the plate osteosynthesis, 90.7 % had subjectively excellent or good results. (According to the Vatankhah score 88.4 %, according to the Kwasny score only 65 % excellent and good results.) The main reasons causing poor results were persistent pain and remaining neurological deficits following the primary neurological lesions. All postoperative radial nerve palsies showed complete restitution.

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PD Dr. med. F. Bonnaire

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