Zentralblatt für Kinderchirurgie 2000; 9(2): 73-78
DOI: 10.1055/s-2000-10644
Originalarbeit

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Die Behandlung von Ösophagusvarizen bei Kindern mittels Bandligatur

U. Otting1 , P. Degenhardt2 , H. Mau2
  • Universitätsklinikum Charité, Kliniken für Kinder- und Jugendmedizin
  • 1Klinik für Allgemeine Pädiatrie (Direktor: Prof. Dr. G. Gaedicke)
  • 2Klinik für Kinderchirurgie (Direktor: Prof. Dr. H. Mau), Campus Virchow-Klinikum, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Ist die endoskopische Varizenligatur (EVL) von blutenden Ösophagusvarizen (ÖSV) bei Kindern eine alternative Methode zur endoskopischen Varizensklerosierungstherapie? Die EVL mit dem Mehrfach-Bandligatur-System ist eine neue Methode für die Behandlung von Ösophagusvarizen. Zur Senkung der Komplikationsrate bei der endoskopischen Varizensklerosierungstherapie wurde diese Technik entwickelt. Die Methode beruht auf einer mechanischen Okklusion und Thrombose, die durch die Anwendung eines schmalen elastischen Gummibandes, das über den Varizenstrang im distalen Ösophagus gestreift wird, verursacht werden.Methoden: Von 1/1998-6/1999 wurden mit EVL 10 Patienten (mittleres Alter: 10,0 Jahre) mit portaler Hypertension bei extrahepatischer Portalvenenobstruktion (n = 7) und mit Leberzirrhose (n = 3) behandelt. 6 Patienten wurden mit akuter ÖSV-Blutung und 4 Patienten prophylaktisch mit höhergradigen ÖSV und Blutungszeichen therapiert. Die Untersuchungen wurden mit dem Endoskop GIF XQ 20 (OLYMPUS) mit Videoadapter und dem Multiligaturaufsatz SpeedbandTM (Microvasive Boston Scientific Corporation, Ratingen) in Intubationsnarkose durchgeführt. Ergebnisse: 1. 64 Bandligaturen wurden in 26 Untersuchungen durchgeführt. 2. Hämostase und Varizeneradikation erfolgten in 2,6 Behandlungen/Patient (range: 1-4). 3. Varizenrekurrens oder Reblutungen traten im Beobachtungszeitraum nicht auf. 4. Bis auf kurzfristige pharyngeale Dysphagien wurden keine Komplikationen beobachtet. Schlußfolgerung: Unsere ersten Ergebnisse belegen auch für das Kindesalter, daß die EVL eine effektive, nebenwirkungsarme, eingriff-sparende und technisch einfach durchzuführende Methode ist.

Endoscopic treatment of esophageal varices in children by band ligation

Summary

Objective: Is the endoscopic variceal ligation (EVL) of bleeding varices in children an acceptable alternative method as compared with the endoscopic sclerotherapy of varices? The endoscopic variceal ligation with the multiple band ligation-system is a new method for the treatment of esophageal varices. This technique was developed to decrease the complication rate in endoscopic sclerotherapy. This method is based on a mechanical occlusion and thrombosis, caused by narrow elastic rubber bands, slipped over the varices of the distal esophagus.Methods: From 1/1998-6/1999 10 patients (average: 10.0 years old) with portal hypertension, caused by extrahepatic portal vein obstruction (n = 7) and liver cirrhosis (n = 3) were treated with EVL. 6 patients were treated with acutely bleeding esophageal varices, and 4 patients were treated prophylactically because of high grade esophageal varices and signs of bleeding. Treatments were carried out with the endoscop GIF XQ 20 (OLYMPUS) with video-adapter and the multiligation-system SpeedbandTM (Microvasive Boston Scientific Corporation, Ratingen) under intubation anesthesia. Results: 1. 64 bandligations were carried out in 26 applications. 2. Control of hemorrhage and eradication of varices were achieved in 2.6 applications/patient (range: 1-4). 3. Recurrence of varices or re-bleeding did not occur in the follow-up period. 4. Complications were not observed apart from short term pharyngeal dysphagia. Conclusion: Our preliminary results indicate that EVL is also in childhood an effective therapeutic modality which requires only a limited number of applications, leads to few complications and is technically easy to perform.

Literatur

  • 1 Baroncini D, Milandri G L, Borioni D, Piemontese A, Cennamo V, Billi P, Dal-Monte P P, D'Imperio N. A prospective randomized trial of sclerotherapy versus ligation in the elective treatment of bleeding esophageal varices.  Endoscopy. 1997;  29 281-282
  • 2 Binmoeller K F, Soehendra N. Nonsurgical treatment of variceal bleeding: New modalities.  Am J Gastroenterol. 1995;  90 1931-1932
  • 3 Cano I, Urruzuno P, Medina E, Vilarino A, Benavrent M I, Manzanares J, Berchi F J. Treatment of esophageal varices by endoscopic ligation in children.  Eur J Pediatr Surg. 1995;  5 299-302
  • 4 Fox V L, Carr-Locke D L, Connors P J, Leichtner A M. Endoscopic ligation of esophageal varices in children.  J Pediatr Gastroenterol Nutr. 1995;  10 430-434
  • 5 Gimson A E S, Ramage J K, Panos M Z, Hayllar K, Harrison P M, Williams R, Westaby D. Randomized trial of variceal banding ligation versus injection sclerotherapy for bleeding oesophageal varices.  Lancet. 1993;  342 391-394
  • 6 Hall R J, Lilly J R, Stiegmann G V. Endoscopic esophageal varix ligation: technique and preliminary results in children.  J Pediatr Surg. 1988;  23 1222-1223
  • 7 Karrer F M, Holland R M, Allshouse M J, Lilly J R. Portal vein thrombosis: treatment of variceal hemorrhage by endoscopic variceal ligation.  J Pediatr Surg. 1994;  29 1149-1151
  • 8 Laine L, EL-Newihi H M, Migikovrsky B, Sloane R, Garcia F. Endoscopic ligation compared with sclerotherapy for the treatment of bleeding esophageal varices.  Ann Intern Med. 1993;  11 1-7
  • 9 Laine L, Cook D. Endoscopic ligation compared with sclerotherapy for treatment of esophageal variceal bleeding. A meta-analysis.  Ann Intern Med. 1995;  123 280-287
  • 10 Laine L. Ligation: Endoscopic treatment of choice for patients with bleeding esophageal varices?.  Hepatology. 1995;  22 663-665
  • 11 Lo G H, Lai K H, Cheng J S, Hwu J H, Chang C F, Chen S M, Chiang H T. A prospective, randomized trial of sclerotherapy versus ligation in the management of bleeding esophageal varices.  Hepatology. 1995;  22 466-471
  • 12 Muehldorfer S M, Kekos G, Hahn E G, Ell C. Complications of therapeutic gastrointestinal endoscopy.  Endoscopy. 1992;  24 276-283
  • 13 Muehldorfer S M, Ell C. Therapie der akuten Blutung von Ösophagus- und Magenvarizen.  Chir Gastroenterol. 1996;  12 289-294
  • 14 Nijhawan S, Patni T, Sharma U, Rai R R, Miglani N. Endoscopic variceal ligation in children.  J Pediatr Surg. 1995;  30 1455-1456
  • 15 Paquet K J, Oberhammer E. Sclerotherapy of bleeding esophageal varices by means of endoscopy.  Endoscopy. 1978;  10 7-11
  • 16 Price M R, Sartorelli K H, Karrer F M, Markewicz M R, Sokol R J, Lilly J R. Management of esophageal varices in children by endoscopic variceal ligation.  J Pediatr Surg. 1996;  21 1056-1059
  • 17 Saeed Z A. Endoscopic therapy of bleeding esophageal varices: Ligation is still the best.  Gastroenterology. 1996;  110 635-638
  • 18 Schweizer P. TIPS: a new therapy for esophageal variceal bledding caused by EHBA.  Eur J Pediatr Surg. 1995;  5 211-215
  • 19 Soehendra N, Nam V C, Gimm H, Kempeneers I. Endoscopic obliteration of large esophagogastric varices with bucrylate.  Endoscopy. 1986;  25-26
  • 20 Stiegmann G V, Cambre T, Sun J H. A new endoscopic elastic band ligating device.  Gastrointest Endosc. 1986;  32 230-233
  • 21 Stiegmann G V, Goff J S, Michaletz-Onody P A, Korula J, Lieberman D, Saeed Z A, Reveille R M, Sun J H, Lowenstein S R. Endoscopic sclerotherapy as compared with endoscopic ligation for bleeding esophageal varices.  N Engl J Med B. 1992;  326 1527-1532

Priv.-Doz. Dr. Uwe Otting

Universitätsklinikum CharitéKliniken für Kinder- und JugendmedizinKlinik für Allgemeine Pädiatrie, Campus Virchow-Klinikum

Augustenburger Platz 1

D-13353 Berlin

Phone: Tel.: 0 30/4 50-6 60 73

Fax: Fax: 0 30/4 50-6 69 82

    >