Nervenheilkunde 2018; 37(10): 738-744
DOI: 10.1055/s-0038-1674273
Suizid
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Assistierter Suizid oder Weiterleben

Eine NachuntersuchungAssisted suicide or staying aliveA follow-up investigation
J. F. Spittler
1   Medizinische Fakultät der Ruhr-Universität Bochum
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Publication History

eingegangen am: 20 June 2018

angenommen am: 10 July 2018

Publication Date:
04 October 2018 (online)

Zusammenfassung

Nach eigeninitiativer Suche nach einer Beihilfe zu einem Suizid wurden 494 Menschen eingehend psychiatrisch untersucht. Hier wird über die weiteren Verläufe berichtet. Es folgten 53,6% assistierte Suizide (“AssS”), 9,7% natürliche Todesfälle und 2,0% einsame Suizide. Bei 18,2% konnten telefonisch Katamnesen (“Lebend”) erhoben werden. Im Vergleich überwiegen bei AssS somatische Leiden (59,2:18,9%, p < 0,001), bei den Lebenden psychische Störungen (32,2%:11,3%, p < 0,001). Bei den Lebenden wurde das körperliche Befinden schlechter angegeben, das psychische Befinden trotz größerer Häufigkeit psychischer Störungen besser als bei AssS. Die Entscheidungskompetenz wurde in die drei Teilaspekte Einsichts-/Urteilsfähigkeit, Selbstbestimmtheit und Wohlerwogenheit differenziert. Hier finden sich im Detail Unterschiede, die sich insgesamt nicht als gewichtig interpretieren lassen. Von den Lebenden halten 50% entschieden und teilweise dringend an ihrem Lebensbeendigungswunsch fest.

Die weiterhin eine Beihilfe zu einer Lebensbeendigung Suchenden haben zuallermeist keine oder nicht hilfswillige Angehörige und keinen Hausarzt, mit denen ein Gespräch möglich oder die zu einer Hilfe bereit wären.

Summary

A comprehensive psychiatric assessment was conducted on 494 people who had on their own initiative sought assistance to commit suicide. This article reports on subsequent developments. There were 53.6% assisted suicides („AssS”), 9.7% natural deaths and 2.0% unassisted suicides. In 18.2% of cases, it was possible to collect follow-up information by telephone („Living”). In comparison, the majority of AssS patients were suffering from somatic conditions (59.2:18.9%, p < 0.001), whilst the Living were suffering from mental disorders (32.2%:11.3%, p < 0.001). The physical well-being of the Living was reported as being worse, and their mental health – despite the high frequency of mental disorders – as being better than in AssS. Patients’ decision-making capacity was divided into three sub-categories: their ability to think and judge, their degree of self-determination and their capacity to make well considered decisions. Here, differences in detail were identified which were not found to be decisive overall. Among the Living, 50% remained committed – some firmly – to their decision to end their lives.

Those patients who continued to seek assistance to commit suicide mostly have either no family relatives or none willing to assist them, and no General Practitioner with whom they can talk or who would be willing to help them.