Nuklearmedizin 1998; 37(06): 218-220
DOI: 10.1055/s-0038-1632324
Original Article
Schattauer GmbH

Discordance of Sialography and Scintigraphy in Unilateral Chronic Sialadenitis

Diskordanz in Sialographie und Szintigraphie bei unilateraler chronischer Sialadenitis
S. Ilgan
,
K. Ataç
1   Radiology, Giilhane Military Medical Academy and Medical School, Ankara, Turkey
,
E. Öztürk
,
Y. Pabusçu
1   Radiology, Giilhane Military Medical Academy and Medical School, Ankara, Turkey
,
H. Bayhan
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 05 January 1998

in revised form: 05 May 1998

Publication Date:
03 February 2018 (online)

Summary

A Tc-99m pertechnetate salivary gland scintigraphy, digital subtraction sialography (DSS) and cytological findings of a 48-year-old female who received 1-131 therapy for the treatment of follicular carcinoma of thyroid are presented. Post radioiodine therapy sialoscintigraphy showed increased blood flow and uptake with decreased secretion in the left parotid gland suggesting acute inflammation. In contrast, DSS and fine needle aspiration biopsy (FNAB) findings were consistent with chronic sialoadenitis. Follow-up scintigraphy one month later showed normal blood flow and decreased uptake and confirmed the diagnosis of chronic sialoadenitis. In light of this case, we conclude that since management of sialoadenitis depends on the stage of inflammation scintigraphic findings should be interpreted together with radiology and FNAB findings if necessary. When chronic sialoadenitis is followed by acute exacerbations, diagnosis based exclusively on sialoscintigraphic findings may result in inadequate patient management.

Zusammenfassung

Wir berichten über die Tc04-Speicheldrüsenszintigraphie, digitale Subtraktionssialographie (DSS) und zytologische Befunde einer 48jährigen Patientin, die einer 1-131 Therapie wegen follikulärem Schilddrüsenkarzinom unterzogen worden war. Für eine akute Entzündung sprach die Szintigraphie der Speicheldrüsen nach Radioiodtherapie infolge eines erhöhten Blutflusses und gesteigerter Radionuklidaufnahme bei verminderter Sekretion der linken Parotis, wobei die DSS und Befunde der Feinnadelbiopsie (FNAB) zu einer chronischen Speicheldrüsenentzündung paßten. Das Kontrollszintigramm nach einem Monat zeigte einen normalen Blutfluß mit verminderter Tc-99m-Aufnahme und reduzierter Sekretion, vereinbar mit einer chronischen Speicheldrüsenentzündung. Die Behandlung der Speicheldrüsenentzündung vom Grad der Entzündung abhängig ist, sollten die szintigraphischen Befunde nur zusammen mit jenen der Radiologie und FNAB interpretiert werden. Wenn es um eine akute Exazerbation einer chronischen Speicheldrüsenentzündung geht, kann eine Diagnose, die sich nur auf szintigraphische Befunde stützt, zu einer falschen Behandlung führen.

 
  • References

  • 1 Börner W, Grünberg H, Moll E. Die szintigraphische Darstellung der Kopfspeicheldrüsen mit 99mTechnetium. Med Welt 1965; 42: 2378-80.
  • 2 Van den Akker HP, Busemann-Sokole E. Absolute indications for salivary gland scintigraphy with 99mTc-pertechnetate. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 1985; 60: 440-7.
  • 3 Watson MG. Investigation of salivary gland disease. Ear Nose Throat J 1989; 68: 84-94.
  • 4 Liliequist B, Welander U. Sialography: New application of the subtraction technique. Acta Radiol Diagn (Stockh) 1969; 8: 228-34.
  • 5 Harbert JC. Nuclear Medicine Therapy.. New York: Thieme; 1987: 72.
  • 6 Allweiss P, Braunstein GD, Katz A, Waxman A. Sialoadenitis following 1-131 therapy for thyroid carcinoma: Concise Communication. J Nucl Med 1984; 25: 755-8.
  • 7 Olmos RAV, Keus RB, Takes RP, Tinteren HV, Baris G, Hilgers FJM, Hoefnagel CA, Balm AJM. Scintigraphic assessment of salivary function and excretion response in radiation-induced injury of the major salivary glands. Cancer 1994; 73: 2886-93.