Adipositas - Ursachen, Folgeerkrankungen, Therapie 2012; 06(03): 164-167
DOI: 10.1055/s-0037-1618787
Übersichtsarbeit
Schattauer GmbH

Geschlechtsspezifische Analyse der Inanspruchnahme bariatrischer Chirurgie

Eine LiteraturrechercheGender aspects in bariatric surgeryA literature search
S. Dietrich
1   Arbeitsgruppe Geschlechterforschung in der Medizin, Medizinische Fakultät der Universität Leipzig
,
M. Blüher
2   Klinik und Poliklinik für Endokrinologie und Nephrologie, Forschungslabor, Universitätsklinikum Leipzig, AöR
3   Integriertes Forschungs- und Behandlungszentrum (IFB) AdipositasErkrankungen Leipzig
,
K. Stengler
1   Arbeitsgruppe Geschlechterforschung in der Medizin, Medizinische Fakultät der Universität Leipzig
4   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Leipzig, AöR
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Adipositas zählt zu den häufigsten Zivilisationskrankheiten mit einer Vielzahl ungünstiger Auswirkungen auf die Gesundheit. Während Frauen und Männer etwa gleiche Lebenszeitprävalenzen haben, ist die Inanspruchnahme bariatrischer Eingriffe unterschiedlich. Ziel der Arbeit ist es, Erklärungsansätze für die Geschlechterunterschiede bei der Inanspruchnahme zusammenzufassen.

Methode Literaturrecherche in PubMed.

Ergebnisse Mehr Frauen als Männer lassen bariatrische Eingriffe vornehmen. Bei Männern wird die Entscheidung für einen bariatrischen Eingriff vorwiegend durch körperliche Einschränkungen beeinflusst (u.a. Schlafprobleme und Herz-Kreislauferkrankungen). Bei Frauen sind hingegen emotionale Faktoren und psychische Erkrankungen bedeutsam (u.a. depressive Erkrankungen, Essstörungen, verminderte gesundheitsbezogene Lebensqualität sowie Anzahl der Diäten).

DiskussionDa bisher nur wenige geschlechtsspezifische Daten zu bariatrischen Eingriffen vorliegen, sind weitere Studien zu geschlechtsspezifischen Zusammenhängen im Vorfeld und bei der Inanspruchnahme bariatrischer Eingriffe bei größeren Patientenkollektiven notwendig, die generalisierbare, repräsentative Aussagen zulassen.

Summary

BackgroundAdiposity is among the most frequent lifestyle diseases. It has a number of negative effects on the persons’ affected health and life expectancy. While the life-time prevalence of adiposity is nearly the same for women and men, more women than men undergo bariatric surgery. This work is aimed at summarizing explanations for gender differences in the utilization of bariatric surgery.

Method Literature search with PubMed

Results More women than men undergo bariatric surgery. While the decision to undergo bariatric surgery in men is influenced by advanced age, higher grades of BMI und cardiovascular diseases, women’s decision is influenced by affective disorders, mainly depression and eating disorder, reduced health related quality of life and the number of diets.

Discussion While physical impairment seems to play a key role in the utilization of bariatric surgery in men, emotional and psychological factors are of importance for women’s utilization of bariatric surgery. As only little data is available, further studies are needed to identify gender-specific aspects of bariatric surgery.

 
  • Literatur

  • 1 Wiegand S. Geschlecht und Adipositas – bedeutet Dicksein dasselbe für Jungen und Mädchen?. Therapeutische Umschau 2007; 64 (06) 319-324.
  • 2 World Health Organization. Obesity and overweight. Fact sheet N°311. May 2012 Online source: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/index.html.
  • 3 Diaz ME, Jimenez S, Guillermo R, Bonet M, Wong I. Overweight, obesity, central adiposity and associated chronic diseases in Cuban adults. MEDICC Review 2009; 04: 23-28.
  • 4 Bundesministerium für Ernährung, Landwirtschaft und Verbraucherschutz. Nationale Verzehrsstudie II. Ergebnisbericht, Teil 1. Die bundesweite Befragung zur Ernährung von Jugendlichen und Erwachsenen. Max Rubner-Institut (Hrsg). 2008
  • 5 Robert Koch Institut. Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Gesundheit in Deutschland. Zusammenfassung. Juli 2006: 10.
  • 6 Robert Koch Institut. Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Daten und Fakten: Ergebnisse der Studie “Gesundheit in Deutschland aktuell 2009”. GEDA. 2010
  • 7 Robert Koch Institut. Einflussfaktoren auf die Inanspruchnahme des deutschen Gesundheitswesens und mögliche Steuerungsmechanismen. Schlussbericht Vorhaben des Förderschwerpunkts “Versorgungsforschung” der DLR Berlin. Februar 2004
  • 8 Kolotkin RL, Crosby RD, Gress RE, Hunt SC, Engel SG, Adams TD. Health and health-related quality of life: differences between men and women who seek gastric bypass surgery. Surgery for Obesity and Related Diseases 2008; 04: 651-659.
  • 9 Prateek KG, Miller WJ, Sainath J, Forse RA. Determinants of resource utilization and outcomes in laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass: a multicenter analysis of 14,251 patients. Surgical Endoscopy 2011; 08: 2613-2625.
  • 10 Wolf AM, Kortner B, Kuhlmann HW. Results of bariatric surgery. International Journal of Obesity And Related Metabolic Disorders 2001; 01: S113-114.
  • 11 Buchwald H. A bariatric surgery algorithm. Obesity Surgery 2002; 12: 733-746.
  • 12 Jakobsen GS, Hofsø D, Røislien J, Sandbu R, Hjelmesæth J. Morbidly obese patients—Who undergoes bariatric surgery?. Obesity Surgery 2010; 20: 1142-1148.
  • 13 Kalarchian MK, Marcus MD, Levine MD, Courcoulas AP, Pilkonis PA, Ringham RM, Soulakova JN, Weissfeld LA, Rofey DL. Psychiatric disorders among bariatric surgery candidates: Relationship to obesity and functional health status. The American Journal of Psychiatry 2007; 164: 328-334.
  • 14 Mahony D. Psychological gender differences in bariatric surgery candidates. Obesity Surgery 2008; 18 (05) 607-610.
  • 15 Martin M, Beekley A, Kjorstad R, Sebesta J. Socioeconomic disparities in eligibility and access to bariatric surgery: a national population-based analysis. Surgery for Obesity and Related Diseases 2010; 06 (01) 8-15.
  • 16 Mauri M, Rucci P, Calderone A, Santini F, Oppo A, Romano A, Rinaldi S, Armani A, Polini M, Pinchera A, Cassano GB. Axis I and II disorders and quality of life in bariatric surgery candidates. Journal of Clinical Psychiatry 2008; 69 (02) 295-301.
  • 17 Mazzeo SE, Saunders R, Mitchell KS. Gender and binge eating among bariatric surgery candidates. Eating Behaviors 2006; 07: 47-52.
  • 18 Mazzeo SE, Saunders R, Mitchell KS. Binge eating among African American and Caucasian bariatric surgery candidates. Eating Behaviors 2005; 06: 189-196.
  • 19 Mühlhans B, Horbach T, Zwaan M. Psychiatric disorders in bariatric surgery candidates: a review of the literature and results of a German prebariatric surgery sample. General Hospital Psychiatry 2009; 31: 414-421.
  • 20 Residori L, García-Lorda P, Flancbaum L, Pi-Sunyer FX, Laferrère B. Prevalence of co-morbidities in obese patients before bariatric surgery: effect of race. Obesity Surgery 2003; 13 (03) 333-340.
  • 21 Santry HP, Lauderdale DS, Cagney KA, Rathouz PJ, Alverdy JC, Chin MH. Predictors of patient selection in bariatric surgery. Annals of Surgery 2007; 01: 59-67.
  • 22 Zizza CA, Herring AH, Stevens J, Carey TS. Bariatric surgeries in North Carolina, 1990 to 2001: a gender comparison. Obesity Research 2003; 11 (12) 1519-1525.
  • 23 WHO. Depression. Mental Health Prevention. Online resource: http://www.who.int/mental_health/prevention/genderwomen/en/ Accessed 28th March 2012.
  • 24 Jacobi F, Klose M, Wittchen H-U. Psychische Störungen in der deutschen Allgemeinbevölkerung: Inanspruchnahme von Gesundheitsleistungen und Ausfalltage. Bundesgesundheitsblatt 2004; 47: 736-744.
  • 25 Lester D, Iliceto P, Pompili M, Girardi P. Depression and suicidality in obese patients. Psychological Reports 2011; 108 (02) 367-368.
  • 26 Luppino FS, de Witt LM, Bouvy PF, Stijnen T, Cuijpers P, Penninx BWJH, Zitman FG. Overweight, obesity, and depression. A systematic review and meta-analysis of longitudinal studies. Archives of General Psychiatry 2010; 67 (03) 220-229.
  • 27 Cunningham JL, Merrell CC, Sarr M, Somers KJ, McAlpine D, Reese M, Stevens SR, Clark MM. Inverstigation of antidepressant medication usage after bariatric surgery. Obesity Surgery 2012; 22 (04) 530-535.
  • 28 Möller-Leimkühler AM. Männer und Depression: Geschlechtsspezifisches Hilfesuchverhalten. [Men and depression: gender-related help-seeking behaviour]. Fortschritte der Neurologie – Psychiatrie 2000; 68: 489-495.
  • 29 Savioe I, Morettin D, Green CJ, Kazanjian A. Systematic review of the role of gender as a health determinant of hospitalization for depression. International Journal of Technology Assessment in Health Care 2004; 20 (02) 115-127.