Laryngorhinootologie 2015; 94(02): 86-90
DOI: 10.1055/s-0034-1375656
Originalie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Topische Anwendung von Tranexamsäure zur Prophylaxe von Nachblutungen nach Tonsillektomie

Topical Application of Tranexamic Acid to Prevent Post-tonsillectomy Haemorrhage
D. Hinder
1   HNO-Klinik, Kantonsspital Baselland, Liestal, Switzerland
,
K. Tschopp
1   HNO-Klinik, Kantonsspital Baselland, Liestal, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 02 October 2013

akzeptiert 23 April 2014

Publication Date:
26 June 2014 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Nachblutungen nach Tonsillektomie (TE) gehören zu den häufigsten Komplika­tionen dieses Eingriffs. Ziel dieser Studie war festzu­stellen, ob die postoperative topische Applikation von Tranexamsäure (TXA) eine Reduktion der Nachblutungsrate nach TE bewirkt.

Material und Methoden: Zwischen November 2011 und April 2013 wurde TXA postoperativ topisch zur Prophylaxe von Nachblutungen eingesetzt (n=246). Es wurde 1 Ampulle TXA in 300 ml Wasser von Tag 5–10 nach TE zum Gurgeln oder Besprühen der Tonsillenlogen angewendet. Verglichen wurde retrospektiv mit einer Kontrollgruppe ohne TXA (n=248) im Zeitraum Dezember 2010–November 2011.

Ergebnisse: Bei der Studiengruppe betrug die Nachblutungsrate gesamthaft 19,1% und bei der Kontrollgruppe 22,2%. Die Rate von interven­tionspflichtigen Nachblutungen mit Revision in Intubationsnarkose lag bei 8,9% in der Studiengruppe und bei 11,3% in der Kontrollgruppe. Die Unterschiede waren nicht signifikant.

Schlussfolgerung: Die topische Applikation von TXA in einer Konzentration von 0,2% bewirkte keine signifikante Reduktion von Nachblutungen nach TE. Lediglich bei Patienten ≥ 12 Jahre zeigt sich eine schwache Tendenz zu weniger interventionspflichtigen Nachblutungen in Intuba­tionsnarkose.

Abstract

Topical Application of Tranexamic Acid to Prevent Post-tonsillectomy Haemorrhage

Background: Haemorrhage after tonsillectomy (TE) is a frequent and possibly major complication. The aim of the present study was to examine, if the rate of haemorrhage after tonsillectomy could be reduced by the topical application of Tranexamic acid (TXA) postoperatively.

Material and Methods: Between November 2011 and April 2013, all patients (n=246) received TXA postoperatively to prevent haemorrhage after TE. The patients were instructed to dilute 1 ampulla of TXA in 300 ml of tap water (concentration 0.2%) from postoperative day 5–10 and to gargle or spray the tonsillar fossae 5–6 times daily. The study group was compared retrospectively with a control group of patients undergoing TE with­out postoperative application of TXA from December 2010 to November 2011 (n=248).

Results: The overall rate of postoperative haemorrhage was 19% and 22% in the study and control group, respectively. The rate of postoperative bleeding that needed surgical intervention was at 8.9% and 11.3% in the study and control group, respectively. Topical application of TXA did not significantly reduce the rate of postoperative haemorrhage after TE.

Conclusion: Topically applied TXA did not reduce postoperative haemorrhage after TE. However, a slight tendency to less bleeding which needed surgical intervention was found in pa­tients older than ≥ 12 years.

 
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