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DOI: 10.1055/s-0033-1349614
Kutane Tuberkulosemanifestation als Ursache einer Wundheilungsstörung nach Bagatelltrauma
Cutaneous manifestation of tuberculosis causing impaired healing after minor injuryPublication History
04 April 2013
08 July 2013
Publication Date:
25 October 2013 (online)
Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Ein indischer Patient stellte sich nach einer Bagatellverletzung wegen einer nicht abheilenden Wunde vor. Auffällig war eine nekrotische Läsion im Bereich des rechten Innenknöchels.
Untersuchungen: Aus Wundmaterial wurde kulturell und molekularbiologisch Mycobacterium-tuberculosis-Komplex nachgewiesen. Die Abdomensonographie ergab eine retroperitoneale Abszessformation.
Diagnose, Therapie und Verlauf: Es konnte die Diagnose einer Hauttuberkulose mit ossärer Beteiligung einhergehend mit vertebraler tuberkulöser Osteomyelitis und Senkabszess gestellt werden. Anschließend wurde die antituberkulotische Therapie begonnen, in deren Verlauf es zu einem Anstieg der Leberfermente kam. Der Lokalbefund im Bereich des rechten Knöchels heilte kurzfristig ab. Der Senkabszess war jedoch nicht spontan rückläufig. Nach erfolgter Punktion beobachteten wir keine Fistelbildung.
Folgerung: Tuberkulose sollte auch bei traumatisch verursachten, schlecht heilenden Hautläsionen als Differenzialdiagnose bedacht werden, vor allem bei Migranten aus Hochinzidenz-Regionen.
Abstract
History and clinical findings: After a trivial injury, a male patient from India presented with a non-healing minor injury. A necrotic lesion at the right medial ankle was evident.
Examinations: Mycobacterium tuberculosis complex was detected from tissue material both in cultures and by molecular markers. Sonography of the abdomen indicated a retroperitoneal abcess formation.
Diagnosis, treatment and course: Cutaneous tuberculosis with involvement of the spine and an abscess of the psoas muscle was diagnosed. After initiation of antituberculotic treatment elevation of liver enzymes was noted. The initially observed skin lesion in the area of the right ankle healed quickly; however, the abscess of the psoas muscle did not. The abscess was drained by puncture. During follow up no fistula formation was observed.
Conclusion: Tuberculosis should be considered as differential diagnosis in cases of poorly healing skin lesions caused by trauma, especially in patients from tuberculosis high incidence regions.
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Literatur
- 1 Boehme CC, Nabeta P, Hillemann D et al. Rapid molecular detection of tuberculosis and rifampin resistance. N Engl J Med 2010; 363: 1005-1015
- 2 Dinc H, Onder C, Turhan AU et al. Percutaneous catheter drainage of tuberculous and nontuberculous psoas abscesses. Eur J Radiol 1996; 23: 130-134
- 3 Eichenlaub D. Tuberkulose und nichttuberkulöse Mykobakteriosen. In: Lang T, Löscher T, Hrsg. Tropenmedizin in Klinik und Praxis. 3.. Aufl. Stuttgart und New York: Thieme; 2002: 253-265
- 4 Fachinformationen. EMB-Fatol®, Isozid®, Tavanic®, Avalox®, Pyrazinamid Jenapharm®, Eremfat®, Strepto-Fatol® .
- 5 Greinert U, Hillemann D, Lange C et al. [Antibiotic drug-resistant tuberculosis]. Med Klin 2007; 102: 957-966
- 6 Gubler C, Ehmann T, Meyenberger C. Nicht-heilender Magen-Ulkus. Dtsch Med Wochenschr 2003; 128: 1592-1594
- 7 Kerens B, Gans EH, Pilot P et al. [Atypical tuberculous osteomyelitis of the humeral shaft caused by Mycobacterium avium]. Ned Tijdschr Genesskd 2006; 150: 1728-1731
- 8 Martineau AR, Wilkinson RJ, Wilkinson KA et al. A single dose of vitamin D enhances immunity to mycobacteria. Am J Respir Crit Care Med 2007; 176: 208-213
- 9 Nnoaham KE, Clarke A. Low serum vitamin D levels and tuberculosis: a systematic review and meta-analysis. Int J Epidemiol 2008; 37: 113-119
- 10 Ploubidis GB, Palmer MJ, Blackmore C et al. Social determinants of tuberculosis in Europe: a prospective ecological study. Eur Respir J 2012; 40: 925-930
- 11 RKI. Bericht zur Epidemiologie der Tuberkulose in Deutschland für 2011. https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/T/Tuberkulose/Download/TB2011.pdf?__blob=publicationFile (letzter Zugriff: 07.10.2013)
- 12 Sayk F, Roemer M, Dalhoff K et al. Miliartuberkulose mit Darmbeteiligung. Dtsch Med Wochenschr 2008; 133: 715-716
- 13 Schaberg T. Tuberkulose: Neue Behandlungsoptionen und aktualisierte Therapieempfehlungen. Dtsch med Wochenschr 2013; 138: 725-727
- 14 Schaberg T, Bauer T, Castell S et al. Empfehlungen zur Therapie, Chemoprävention und Chemoprophylaxe der Tuberkulose im Erwachsenen- und Kindesalter. Deutsches Zentralkomitee zur Bekampfung der Tuberkulose (DZK), Deutsche Gesellschaft fur Pneumologie und Beatmungsmedizin (DGP). Pneumologie 2012; 66: 133-171
- 15 Schaberg T, Bauer T, Castell S et al. [Recommendations for therapy, chemoprevention and chemoprophylaxis of tuberculosis in adults and children. German Central Committee against Tuberculosis (DZK), German Respiratory Society (DGP)]. Pneumologie 2012; 66: 133-171
- 16 Schneider T, Ulrichs T, Loddenkemper C et al. Darmtuberkulose: Eine klinisch-diagnostische Herausforderung. Dtsch Med Wochenschr 2004; 129: 1747-1752
- 17 Steffens JC, Weinland G, Pompecki R. Viszeraltuberkulose. Dtsch Med Wochenschr 2006; 131: 1941-1942
- 18 van Soolingen D, Hoogenboezem T, de Haas PE et al. A novel pathogenic taxon of the Mycobacterium tuberculosis complex, Canetti: characterization of an exceptional isolate from Africa. Int J Syst Bacteriol 1997; 47: 1236-1245
- 19 Wagner D, Kern WV. Tuberkulose und nicht-tuberkulöse Mykobakteriose. Dtsch Med Wochenschr 2011; 136: 691-694
- 20 WHO. Global tuberculosis control: WHO report 2011. World Health Organization; 2011: 3-39
- 21 WHO. Treatment of tuberculosis guidelines. 4th ed. 2010. http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789241547833_eng.pdf (letzter Zugriff: 24.09.2013)
- 22 WHO. Guidelines for the programmatic management of drug-resistant tuberculosis. Emergency update. WHO; 2008. http://whqlibdoc.who.int/publications/2008/9789241547581_eng.pdf (letzter Zugriff: 24.09.2013)