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Dtsch Med Wochenschr 2013; 138(30): 1513-1514
DOI: 10.1055/s-0033-1343332
DOI: 10.1055/s-0033-1343332
Mediquiz
Fall 3103
56-jähriger Patient mit Angina pectoris und progredienter Luftnot
56-year-old patient with Angina pectoris and progressive shortness of breathFurther Information
Publication History
Publication Date:
16 July 2013 (online)
Was sehen Sie?
Ein 56-jähriger Patient wird vom Notarzt mit Angina pectoris, progredienter Luftnot und beginnender Kreislaufinstabilität eingewiesen.
Im abgebildeten 12-Kanal-EKG sind 2 auffällige Befunde wegweisend.
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Welche sind das?
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Erlauben diese Befunde eine Diagnose?
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Wenn ja, welche?
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Sind Differenzialdiagnosen möglich?
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Wenn ja, welche?
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Literatur
- 1 Nia AM, Gassanov N, Reuter H et al. A sign to heaven: aVR lead elevation and myocardial infarction. ScientificWorldJournal 2011; 11: 662-665
- 2 Wong CK, Gao W, Stewart RA et al. aVR ST elevation: an important but neglected sign in ST elevation acute myocardial infarction. Eur Heart J 2010; 31: 1845-1853
- 3 Gorgels APM, Engelen DJM, Wellens HJJ. Lead aVR, a mostly ignored but very valuable lead in clinical electrocardiography. JACC 2001; 38: 1355-1356