Gesundheitswesen 2013; 75(12): 819-821
DOI: 10.1055/s-0033-1333741
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Adipositastherapie – konservativ und/oder chirurgisch?

Therapy for Obesity – Conservative and/or Surgical?
Th. Schubert
1   Medizinischer Dienst der Krankenversicherung (MDK) Bayern
,
U. Jahn
1   Medizinischer Dienst der Krankenversicherung (MDK) Bayern
,
E. Eben
1   Medizinischer Dienst der Krankenversicherung (MDK) Bayern
,
H. J. Deuber
1   Medizinischer Dienst der Krankenversicherung (MDK) Bayern
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 March 2013 (online)

Zusammenfassung

Im Vergleich der konservativen und chirurgischen Adipositastherapie ist unstrittig, dass durch operative Maßnahmen ein rascherer Gewichtsverlust als durch konservative Maßnahmen erzielt werden kann. Entgegen bisheriger Lehrmeinung wurde inzwischen gezeigt, dass auch bei stark ausgeprägter Adipositas mittels konservativen Vorgehens eine erhebliche und dauerhafte Gewichtsreduktion auch bei BMI>60 kg/m² zu erreichen ist. Nach operativer Behandlung der Adipositas werden vor allem bei malabsorptiven und kombinierten Verfahren langfristig endokrine Störungen und Vi­tamin- sowie Mikronährstoff-Mangelzustände beschrieben. Darüber hinaus kann auch die Phamakokinetik von Medikamenten beeinflusst werden. Auch von chirurgischer Seite wird darauf hingewiesen, dass die bariatrische Chirurgie die Adipositas als chronische Krankheit weder dauerhaft beseitigt noch deren abschließende Therapie darstellt.

Abstract

On comparing surgical and conservative approaches in therapy for obesity it is accepted that there is a more rapid decline in body weight after surgery than by conservative measures. In contrast to widespread convictions, it has been shown that even in extreme obesity (BMI>60 kg/m²) both a meaningful and a long-lasting reduction of body weight is possible by conservative approach. There is an increasing body of evidence that bariatric surgery, especially malabsorptive and combined forms, causes endocrine disturbances and both vitamin and micronutrient deficiencies. Furthermore, alterations in drug pharmacokinetics are possible. Even bariatric surgeons have stated that surgery neither removes the chronic disease obesity nor is its final therapy.

 
  • Literatur

  • 1 Look AHEAD Research Group . Long Term Effects of a Lifestyle Intervention on Weight and Cardiovascular Risk Factors in Individuals with Type 2 Diabetes: Four Year Results of the Look AHEAD Trial. Arch Intern Med 2010; 170: 1566-1575
  • 2 Ryan DH, Johnson WD, Myers VH et al. Nonsurgical Weight Loss for Extreme Obesity in Primary Care Settings. Arch Intern Med 2010; 170: 146-154
  • 3 Bond DS, Phelan S, Leahey TM et al. Weight loss maintenance in successful weight losers: surgical versus non-surgical methods. Int J Obes (Lond) 2009; 33: 173-180
  • 4 Weiner RA. Operative Therapie der Adipositas. Gastroenterologe 2010; 5: 222-231
  • 5 Stein J, Winckler K, Teuber G. Komplikationen und metabolische Störungen nach bariatrischen Operationen aus gastroenterologischer Sicht. Gastroenterologe 2011; 6: 33-39
  • Weitere Literatur beim Verfasser.