Notfallmedizin up2date 2013; 8(1): 1-2
DOI: 10.1055/s-0032-1324963
Editorial
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Notärzte in der Notfallmedizin: Luxus oder Notwendigkeit?

Michael Bernhard
,
Bernd W. Böttiger
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2013 (online)

Der Heidelberger Chirurg Prof. Martin Kirschner (1879–1942) führte 1938 eines der ersten Notarzt besetzten Rettungsmittel am Universitätsklinikum in Heidelberg ein. Der von Prof. Kirschner geprägte und bis heute gültige Leitspruch lautet: „Der Arzt sollte zum Patienten kommen, nicht der Patient zum Arzt“ [1], [2]. Seit dieser Zeit – und auch heute noch – wird, wie an anderer Stelle dargestellt, immer wieder die Frage gestellt [3]: „Sind Notärzte im prähospitalen Rettungsdienst nicht ein unnötiger Luxus? Benötigen wir überhaupt Notärzte?“ Nicht selten wird diese Frage mit einer Gegenfrage gekontert: „Wenn Sie kritisch krank wären, würden Sie dann nicht gerne von einem erfahrenen Arzt auch prähospital behandelt werden wollen?“ [3].

Literaturverzeichnis als PDF

 
  • Literatur

  • 1 Kirschner M. Die fahrbare chirurgische Klinik. Chirurg 1938; 10: 713-715
  • 2 Dick W. Martin Kirschner: 1879–1942. A surgeon in prehospital care. Resuscitation 2006; 68: 319-321
  • 3 Bernhard M, Böttiger BW. Anaesthesiologists in emergency medicine: a win-win situation. Eur J Anaesthesiol 2012; 29: 1-2
  • 4 Bernhard M, Böttiger BW. Out-of-hospital endotracheal intubation of trauma patients: straight back and forward to the gold standard!. Eur J Anaesthesiol 2011; 28: 75-76
  • 5 De Robertis E, Tomins P, Knape H. Anaesthesiologists in emergency medicine: the desirable manpower. Eur J Anaesthesiol 2010; 27: 223-225
  • 6 Gries A, Zink W, Bernhard M et al. Realistic assessment of the physician-staffed emergency services in Germany. Anaesthesist 2006; 55: 1080-1086
  • 7 Prause G, Wildner G, Kainz J et al. Strategies for quality assessment of emergency helicopter rescue systems. The Graz model. Anaesthesist 2007; 56: 461-465
  • 8 Genzwürker HV, Finteis T, Wegener S et al. Incidence of endotracheal intubation in physician-staffed EMS stations: adequate expierence is not possible without clinical routine. Anästh Intensivmed 2010; 51: 202-210
  • 9 Reifferscheid F, Harding U, Dörges V et al. Einführung der Zusatzbezeichnung Notfallmedizin – Haben wir bundeseinheitliche Voraussetzungen?. Anästh Intensivmed 2010; 51: 82-89
  • 10 Konrad C, Schüpfer G, Wietlisbach M, Gerber H. Learning manual skills in anaesthesiology: Is there a recommended number of cases for anesthetic procedures?. Anesth Analg 1998; 86: 635-639
  • 11 Bernhard M, Mohr S, Weigand MA et al. Developing the skill of endotracheal intubation: Implication for emergency medicine. Acta Anaesthesiol Scand 2012; 56: 164-171
  • 12 Von Goedecke A, Herff H, Paal P et al. Field airway management disasters. Anesth Analg 2007; 104: 481-483
  • 13 Timmermann A, Byhahn C, Wenzel V et al. Handlungsempfehlung für das präklinische Atemwegsmanagement. Notfallmedizin up2date 2012; 7: 105-119
  • 14 Timmermann A, Russo SG, Eich C et al. Out-of-hospital esophageal and endobronchial intubations performed by emergency medical service physicians. Anesth Analg 2007; 104: 619-623
  • 15 Garner A, Rashford S, Lee A et al. Addition of physicians to paramedic helicopter services decreased blunt trauma mortality. Aust N Z J Surg 1999; 69: 697-701
  • 16 Lossius HM, Soreide E, Hotvedt R et al. Prehospital advanced life support provided by specially trained physicians: is there a benefit in terms of life years gained?. Acta Anaesthesiol Scand 2002; 46: 771-778
  • 17 Osterwalder JJ. Mortality of blunt polytrauma: A comparison between emergency physicians and emergency medical technicians – Prospective cohort study at a Level I hospital in Eastern Switzerland. J Trauma 2003; 55: 355-361
  • 18 Frankema SPG, Riungburg AN, Steyerberg EW et al. Beneficial effect of helicopter emergency medical services on survival of severely injured patients. Br J Surg 2004; 91: 1520-1526
  • 19 Ohshige K, Shimazaki S, Hirasawa H et al. Evaluation of out-of-hospital cardiopulmonary resuscitation with resuscitation drugs: a prospective comparative study in Japan. Resuscitation 2005; 66: 53-61
  • 20 Klemen P, Grmec S. Effect of pre-hospital advanced life support with rapid sequence intubation on outcome of severe traumatic brain injury. Acta Anaesthesiol Scand 2006; 50: 1250-1254
  • 21 Fischer M, Krep H, Wierich D et al. Comparison of the emergency medical services of Birmingham and Bonn: Process efficacy and cost effectiveness. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2003; 38: 630-642
  • 22 Holzer M, Bernhard M, Böttiger BW. Brauchen wir Notärzte im Rettungsdienst?. Intensiv-News 2010; 14: 1-4
  • 23 Fischer M, Kamp J, Graci-Castrillo R et al. Comparing emergency medical service systems – a project of the European Emergency Data (EED) Project. Resuscitation 2011; 82: 285-293
  • 24 Kojima S, Matsui K, Seino Y et al. A physician onboard the advanced life support unit has a clinical impact on outcome of witnessed patients with out-of-hospital cardiac arrest. Circulation 2010; 122: A108