Arzneimittelforschung 2004; 54(5): 280-285
DOI: 10.1055/s-0031-1296971
Antiallergic Drugs · Antiasthmatics · Antitussives · Bronchodilators · Bronchosecretogogues · Mucolytics
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Clinical Evaluation of a Transdermal Therapeutic System of the ß2-Agonist Tulobuterol in Patients with Mild or Moderate Persistent Bronchial Asthma

Takahiko Horiguchi
Department of Internal Medicine, Fujita Health University Second Hospital, Nagoya, Japan
,
Rieko Kondo
Department of Internal Medicine, Fujita Health University Second Hospital, Nagoya, Japan
,
Junichi Miyazaki
Department of Internal Medicine, Fujita Health University Second Hospital, Nagoya, Japan
,
Koji Fukumokto
Department of Internal Medicine, Fujita Health University Second Hospital, Nagoya, Japan
,
Hiroshi Torigoe
Department of Internal Medicine, Fujita Health University Second Hospital, Nagoya, Japan
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. Dezember 2011 (online)

Summary

Tulobuterol transdermal therapeutic system (TTS) is the world’s first commercially available transdermal preparation of tulobuterol, a ß2-stimulant that can maintain effective blood tulobuterol (CAS 41570-61-0) levels for 24 h when applied once daily. In the present study, a total of 24 adult patients with mild persistent (Step 2) or moderate persistent (Step 3) bronchial asthma, consisting of 13 and 11 patients, who were or were not using inhalational steroids, respectively, used tulobuterol TTS (Hokunalin® Tape) for one year and underwent measurement of peak expiratory flow (PEF) once daily. Peripheral eosinophil count, serum eosinophil cationic protein (ECP) level and airway responsiveness (Dmin) were evaluated at 6 months and 1 year, respectively, after the start of the study. PEF exhibited significant improvements after 6 months and 1 year in patients treated with or without inhalational steroids, while serum ECP was improved significantly only in the patients on inhalational steroids. Patients not using inhalational steroids exhibited significant exacerbation of Dmin at neither after 6 months nor after 1 year. One-year treatment with tulobuterol TTS did not appear to cause tachyphylaxis. The significant improvements in Dmin observed after 6 months and after 1 year in the patients using inhalational steroids suggested beneficial effects of inhalational steroids in controlling airway inflammation.

Tulobuterol TTS is considered quite beneficial in improving quality of life (QOL) in patients with bronchial asthma because its incidence of adverse effects including palpitations and shivering is significantly lower than those of oral preparations because of its remarkable improvement of pulmonary function and symptoms of airway obstruction without increasing airway responsiveness even after repeated use, and because it is simple to use and ensures excellent clinical efficacy.

Zusammenfassung

Klinische Bewertung eines trandermalen therapeutischen Systems mit dem ß2-Ago-nlsten Tulobuterol bei Patienten mit leichtem oder mäßig schwerem Asthma bronchiale

Tulobuterol Transdermal Theraupeutic System (TTS) 1st weltweit das erste Im Handel erhältliche transdermale therapeutische System für den ß2-Agonlsten Tulobuterol (CAS 41570-61-0). Durch Applikation einmal täglich kann damit für 24 h ein wirksamer Tülobuterol-Wert Im Blut aufrechterhalten werden.

In der vorliegenden Studie verwendeten insgesamt 24 Erwachsene mit leichtem chronischen (Stufe 2) und mäßig schwerem Asthma bronchiale (Stufe 3) das transdermale therapeutische System TTS (Hokunalln® Tape), mit täglicher Messung des Peak-Flow-Wertes für ein Jahr. Von den Patienten verwendeten 13 Personen Inhalatlons-Steroide und 11 Personen nicht.

Sechs Monate und ein Jahr nach Beginn der Studie wurden die Zahl der Eosinophilen Im peripheren Blut, der ECP (Eosinophil Catlonic Protein)-Spiegel im Serum und die Atemwegs-Reizempfind-llchkeit (Dmln) gemessen.

Bei Patienten, die mit oder ohne Inhalations-Steroiden behandelt wurden, zeigte sich nach sechs Monaten und nach einem Jahr eine signifikante Verbesserung des Peak-Flow-Wertes, während der ECP-Spiegel im Serum sich nur bei den Patienten verbesserte, die mit Inhala-tions-Sterolden behandelt wurden.

Patienten, die keine Inhalatlons-Steroide verwendeten zeigten weder nach sechs Monaten noch nach einem Jahr eine signifikante Verschlechterung der Atemwegs-Reizempfindllchkelt (Dmln). Nach einjähriger Behandlung mit Tülobu-terol-TTS trat keine Tachyphylaxle auf. Die signifikante Verbesserung der Atem-wegs-Reizempflndllchkeit (Dmin) nach sechs Monaten und nach einem Jahr bei Patienten, die Inhalatlons-Steroide verwendeten, läßt darauf schließen, daß die Inhalatlons-Steroide einen günstigen Eln-fluß auf die Behandlung von Entzündungen In den Luftwegen haben.

Die Ergebnisse lassen vermuten, daß Tülobuterol-TTS einen günstigen Einfluß auf die Lebensqualität (QOL) bei Patienten mit Asthma bronchiale ausübt, da das Auftreten von Nebenwirkungen, wie Palpitationen oder Zittern, signifikant niedriger als bei Zubereitungen mit oraler Gabe 1st. Ferner zeigt sich eine bemerkenswerte Verbesserung der Lungenfunktion und der Symptome der Atemwegsobstruktion, ohne daß dabei die Atemwegs-Reizempfindllchkelt selbst bei wiederholter Anwendung erhöht wird. Ein weiterer Vorteil 1st die einfache Anwendbarkeit und die ausgezeichnete Wirksamkeit.