Zentralbl Chir 2013; 138(S 02): e113-e116
DOI: 10.1055/s-0031-1283812
Kasuistik
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Merkelzellkarzinom an der rechten Wange und Spontanregression – Fallbeispiel und Literaturreview

Merkel Cell Carcinoma of the Right Cheek and Spontaneous Regression – Case Report and Literature Review
B. Strub
1   Kantonsspital Aarau, Hand-, Plastische- und Wiederherstellungschirurgie, Aarau, Schweiz
,
M. Moron
1   Kantonsspital Aarau, Hand-, Plastische- und Wiederherstellungschirurgie, Aarau, Schweiz
,
C. Meuli-Simmen
1   Kantonsspital Aarau, Hand-, Plastische- und Wiederherstellungschirurgie, Aarau, Schweiz
,
J. Grünert
2   Kantonsspital St. Gallen, Hand-, Plastische- und Wiederherstellungschirurgie, St. Gallen, Schweiz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 May 2012 (online)

Einleitung

Merkelzellkarzinome (MCC) sind äußerst seltene, aggressive neuroendokrine Tumore der Haut. MCC weisen eine sehr hohe Rezidiv- und Metastasierungsrate auf. Sonnenexponierte Areale im Gesicht sind besonders häufig betroffen. Seit dem Nachweis eines Merkelzell Polyoma Virus (MCPv) vor kurzer Zeit wird auch eine virale Genese des MCC diskutiert. 

Der klinisch äußerst heterogene Tumor kann zu Verwechslungen mit Basalzellkarzinomen, Melanomen oder Warzen führen [1]. MCC zeigen ein sehr schnelles Wachstumsmuster und metastasieren früh über die lymphatischen Bahnen. MCC haben eine sehr schlechte Prognose. Größe und Dicke des Tumors, lokales Geschehen und weibliches Geschlecht beeinflussen die Prognose statistisch günstig. Die frühzeitige, vollständige chirurgische Exzision des Tumors mit einem Sicherheitsabstand von 3 cm ist die Therapie der Wahl. Die adjuvante Radiotherapie wird bei Stadium-II-Tumoren für die lokale und regionale Tumorkontrolle eingesetzt. Die Lymphadenektomie kommt bei Lymphknotenbefall zum Zuge. Die Sentinellymphknotenentfernung (SLE) hat vor allem eine prognostische Bedeutung [2]. Systematische Daten bezüglich Veränderung der Gesamtüberlebensdauer nach SLE liegen noch immer nicht vor [3]. Im Stadium III (Metastasierung) kommt die Chemotherapie zur Anwendung. Lokalrezidive treten meist innerhalb der ersten 6 Monate nach Operation auf und zeigen erfahrungsgemäß ein aggressives Verhalten. Die Behandlung von Lokalrezidiven ist ebenfalls chirurgisch. Sie umfasst die vollständige Resektion des Tumors sowie eine adjuvante Radiotherapie. Das Therapieschema bei MCC-Patienten wird an unserer Klinik an einem interdisziplinären Tumorboard festgelegt. 

 
  • Literatur

  • Strub B, Weindel S, Witt P et al. [The interdisciplinary treatment of Merkel cell carcinoma: a retrospective case analysis and review of the current literature]. Zentralbl Chir 2009; 134: 468-473
  • Sian KU, Wagner JD, Sood R et al. Lymphoscintigraphy with sentinel lymph node biopsy in cutaneous Merkel cell carcinoma. Ann Plast Surg 1999; 42: 679-682
  • Allen PJ, Bowne WB, Jaques DP et al. Merkel cell carcinoma: prognosis and treatment of patients from a single institution. J Clin Oncol 2005; 23: 2300-2309
  • Dunn GP, Lewis Jr JS, Sunwoo JB et al. Spontaneous regression of cutaneous head and neck melanoma: implications for the immunologic control of neoplasia. Head Neck 2008; 30: 267-272
  • Shai A, Avinoach I, Sagi A. Metastatic malignant melanoma with spontaneous and complete regression of the primary lesion. Case report and review of the literature. J Dermatol Surg Oncol 1994; 20: 342-345
  • Torroni A, Lore B, Iannetti G. The importance of the head and neck region in regression of advanced MCC: a clinical report. J Craniofac Surg 2007; 18: 1173-1176
  • Sais G, Admella C, Soler T. Spontaneous regression in primary cutaneous neuroendocrine (Merkel cell) carcinoma: a rare immune phenomenon?. J Eur Acad Dermatol Venereol 2002; 16: 82-83
  • Cole WH. Efforts to explain spontaneous regression of cancer. J Surg Oncol 1981; 17: 201-209
  • Turk T, Orlic ZC, Smoljan I et al. Spontaneous regression of Merkel cell carcinoma in a patient with chronic lymphocytic leukemia: a case report. J Med Case Reports 2009; 3: 7270
  • Yanguas I, Goday JJ, Gonzalez-Guemes M et al. Spontaneous regression of Merkel cell carcinoma of the skin. Br J Dermatol 1997; 137: 296-298
  • Connelly TJ, Kowalcyk AP. Another case of spontaneous regression of Merkel cell(neuroendocrine) carcinoma. Dermatol Surg 1997; 23: 588-590
  • Vesely MJ, Murray DJ, Neligan PC et al. Complete spontaneous regression in Merkel cell carcinoma. J Plast Reconstr Aesthet Surg 2008; 61: 165-171
  • Missotten GS, de Wolff-Rouendaal D, de Keizer RJ. Merkel cell carcinoma of the eyelid review of the literature and report of patients with Merkel cell carcinoma showing spontaneous regression. Ophthalmology 2008; 115: 195-201
  • Kubo H, Matsushita S, Fukushige T et al. Spontaneous regression of recurrent and metastatic Merkel cell carcinoma. J Dermatol 2007; 34: 773-777
  • Karkos PD, Sastry A, Hampal S et al. Spontaneous regression of Merkel cell carcinoma of the nose. Head Neck 2010; 32: 411-414
  • Yagi Y, Fujisawa A, Makiura M et al. Spontaneous regression of Merkel cell carcinoma after biopsy. J Dermatol 2009; 36: 312-313
  • O‘Rourke MG, Bell JR. Merkel cell tumor with spontaneous regression. J Dermatol Surg Oncol 1986; 12: 994-996 1000
  • Kayashima K, Ono T, Johno M et al. Spontaneous regression in Merkel cell (neuroendocrine) carcinoma of the skin. Arch Dermatol 1991; 127: 550-553
  • Duncan WC, Tschen JA. Spontaneous regression of Merkel cell (neuroendocrine) carcinoma of the skin. J Am Acad Dermatol 1993; 29: 653-654
  • Brown TJ, Jackson BA, Macfarlane DF et al. Merkel cell carcinoma: spontaneous resolution and management of metastatic disease. Dermatol Surg 1999; 25: 23-25
  • Junquera L, Torre A, Vicente JC et al. Complete spontaneous regression of Merkel cell carcinoma. Ann Otol Rhinol Laryngol 2005; 114: 376-380
  • Richetta AG, Mancini M, Torroni A et al. Total spontaneous regression of advanced merkel cell carcinoma after biopsy: review and a new case. Dermatol Surg 2008; 34: 815-822
  • Bayrou O, Avril MF, Charpentier P et al. Primary neuroendocrine carcinoma of the skin. Clinicopathologic study of 18 cases. J Am Acad Dermatol 1991; 24 (2 Pt 1) 198-207
  • Wooff JC, Trites JR, Walsh NM et al. Complete Spontaneous Regression of Metastatic Merkel Cell Carcinoma: A Case Report and Review of the Literature. Am J Dermatopathol 2010; 32: 614-617
  • Hassan SJ, Knox M, Griffin M et al. Spontaneous regression of metastatic Merkel cell carcinoma. Ir Med J 2010; 103: 21-22
  • Maruo K, Kayashima KI, Ono T. Regressing Merkel cell carcinoma – a case showing replacement of tumour cells by foamy cells. Br J Dermatol 2000; 142: 1184-1189
  • Inoue T, Yoneda K, Manabe M et al. Spontaneous regression of merkel cell carcinoma: a comparative study of TUNEL index and tumor-infiltrating lymphocytes between spontaneous regression and non-regression group. J Dermatol Sci 2000; 24: 203-211
  • Mori Y, Hashimoto K, Tanaka K et al. A study of apoptosis in Merkel cell carcinoma: an immunohistochemical, ultrastructural, DNA ladder, and TUNEL labeling study. Am J Dermatopathol 2001; 23: 16-23
  • An KP, Ratner D. Merkel cell carcinoma in the setting of HIV infection. J Am Acad Dermatol 2001; 45: 309-312
  • Engels EA, Frisch M, Goedert JJ et al. Merkel cell carcinoma and HIVinfection. Lancet 2002; 359: 497-498
  • Prehn RT. The paradoxical association of regression with a poor prognosis in melanoma contrasted with a good prognosis in keratoacanthoma. Cancer Res 1996; 56: 937-940
  • Poulsen M. Merkel-cell carcinoma of the skin. Lancet Oncol 2004; 5: 593-599
  • Hobohm U. Fever and cancer in perspective. Cancer Immunol Immunother 2001; 50: 391-396
  • Feng H, Shuda M, Chang Y et al. Clonal integration of a polyomavirus in human Merkel cell carcinoma. Science 2008; 319: 1096-1100
  • Sihto H, Kukko H, Koljonen V et al. Clinical factors associated with Merkel cell polyomavirus infection in Merkel cell carcinoma. J Natl Cancer Inst 2009; 101: 938-945
  • Becker JC, Kauczok CS, Ugurel S et al. Merkel cell carcinoma: molecular pathogenesis, clinical features and therapy. J Dtsch Dermatol Ges 2008; 6: 709-719
  • Garneski KM, Warcola AH, Feng Q et al. Merkel cell polyomavirus is more frequently present in North American than Australian Merkel cell carcinoma tumors. J Invest Dermatol 2009; 129: 246-248
  • Ho VC, Sober AJ. Therapy for cutaneous melanoma: an update. J Am Acad Dermatol 1990; 22: 159-176