Notfall & Hausarztmedizin 2009; 35(7): 352-356
DOI: 10.1055/s-0029-1237441
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Typ-2-Diabetes: Konsequenzen aus ADVANCE, ACCORD und VADT – Ändert sich die tägliche Praxis?

Consequences to be drawn from the ADVANCE, ACCORD and VADT studies – Do they imply changes in everyday practice?Kristian Rett1
  • 1Abteilung für Endokrinologie, Diabetologie und Stoffwechsel, Deutsche Klinik für Diagnostik (DKD), Wiesbaden
Further Information

Publication History

Publication Date:
01 August 2009 (online)

Mit ADVANCE, ACCORD und VADT haben 3 Studien das gängige diabetologische „Weltbild“ im letzten Jahr ein wenig ins Wanken gebracht. In diesen aktuellen Megastudien konnte eine forcierte Reduktion der HbA1c-Werte das hohe kardiovaskuläre Globalrisiko dieser Patienten nicht – wie erwartet – entscheidend reduzieren. Dies gilt insbesondere für Patienten in der Spätphase des Diabetes, in höherem Alter, nach längerer Diabetesdauer, mit hohen HbA1c-Ausgangswerten und bei Vorliegen makrovaskulärer Folgeerkrankungen. Unstrittig bleibt dagegen nach wie vor, dass eine normnahe Blutzuckereinstellung das Risiko diabetestypischer mikrovaskulärer Komplikationen nachhaltig minieren kann. Ein HbA1c-Zielwert von 6,5  % und darunter kommt demnach im Rahmen einer zielwertorientierten multimodalen Therapie nur dann in Betracht, wenn er ohne unübersichtliche Mehrfachkombinationen, Hypoglykämien und Gewichtszunahme erreicht werden kann.

In recent years the ADVANCE, ACCORD and VADT studies have somewhat destabilized the currently valid „image“ of diabetology. In these large-scale current studies, a forcible reduction of the HbA1c values proved unable to reduce decisively the high cardiovascular global risk in these patients, contrary to previous expectations. This applies in particular to patients in the very advanced stage of diabetes, to aged patients, after prolonged duration of diabetes, with high initial HbA1c values and if there are subsequent macrovascular diseases. It remains uncontroversial that reducing the blood sugar level to a near-normal level can definitely minimize the risk of microvascular complications that are typical of diabetes. Hence, a target HbA1c value of 6,5  % or lower as part of a target-oriented multimodal therapy is only feasible if it can be achieved without any misleading multiple combinations, hypoglycaemias and weight increase.

Literatur

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1 National Institute for Health and Clinical Excellence

2 United Kingdom Prospective Diabetes Study

3 Action in Diabetes and Vascular disease: preterAx and diamicroN MR Controlled Evaluation

4 Action to Control CardiOvascular Risk in Diabetes

5 Veterans Affairs Diabetes Trial

Korrespondenz

Prof. Dr. Kristian Rett

Deutsche Klinik für Diagnostik (DKD)

Aukammallee 33

65191 Wiesbaden

Email: rett.end@dkd-wiesbaden.de