Rofo 1979; 130(3): 332-337
DOI: 10.1055/s-0029-1231282
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Angiography in synovitis of the knee

Angiographie bei Synovitis des KniegelenksJ. Grepl, J. Kolář
  • Clinic for Diagnostic Radiology ILF, Praha (Czechoslovakia) (Head: Doc. MUDr J. Kolář DrSc)
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Publication History

Publication Date:
31 July 2009 (online)

Summary

In inappropriately treated synovitides of the knee joint with shift towards a villonodular inversion, an inflammatory angiographic symptomatology may be expected which is different according to the seriousness of the illness including (1) local hyperaemia, (2) deviation of arteries, (3) morphologic and formative vascular inversions and (4) diffusion of the contrast material into synovitic conglomerates and (5) shunts.

From these findings the stadia of synovitis may be evaluated, including the extent and place of the villonodular inversion in the clinically or arthrographically inaccessible sites. Differential-diagnostic contributions to the origin of the synovitis cannot be expected from angiography and biochemical as well as bacteriological methods (cultivation) remain necessary. Despite this, angiography has its supplementary value in all cases where an analysis of synovitis is impossible by other means and also in all cases, where the extent of the synovitic changes must be evaluated for an operative treatment.

Zusammenfassung

Bei unzureichend behandelten Synovitiden des Kniegelenks mit einer Verschiebung in Richtung einer zottig-kleinknotigen Inversion kann eine entzündliche angiographische Symptomatologie auftreten, die je nach der Schwere der Krankheit verschieden sein kann, u. a. (1) lokale Hyperämie, (2) Ablenkung der Arterien, (3) morphologische und formative Gefäßinversionen und (5) Diffusion des Kontrastmaterials in synovitische Konglomerate. Das jeweilige Stadium der Synovitis läßt sich aus diesen Befunden ableiten, einschließlich der Ausdehnung und dem Sitz der zottig-kleinknotigen Inversion an klinisch oder arthrographisch unzugänglichen Stellen. Die Angiographie kann keine differentialdiagnostischen Beiträge zum Ursprung der Synovitis leisten; sowohl biochemische als auch bakteriologische Methoden (Kultivierung) bleiben nach wie vor erforderlich. Die Angiographie hat dennoch einen zusätzlichen Wert in allen jenen Fällen, bei denen eine Analyse der Synovitis auf andere Weise unmöglich ist und auch in allen Fällen, in denen das Ausmaß der synovitischen Veränderungen zum Zwecke der operativen Behandlung bewertet werden muß.

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