Rofo 1975; 123(9): 210-218
DOI: 10.1055/s-0029-1230183
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Single ventricle: A new angiographic classification

Singel Ventrikel: Eine neue angiographische KlassifikationA. Formanek, J. Marin-Garcia, J. H. Moller
  • Form the departments of Radiology and Pediatric Cardiology, University of Minnesota Hospitals, Minneapolis, Minnesota 55455
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 August 2009 (online)

Summary

The authors recommend that the “single ventricle“ be differentiated into two types. There are single ventricles of the left ventricular type, and others of the primitive type; in other words, the chamber is typically left ventricular or cannot be differentiated into left or right. In the latter case we are dealing with a primitive chamber. In addition there may be variations of the large vessels. Of 40 patients with a single ventricle of the left ventricular type, ten showed normal topography of the major vessels, 13 had a d-transposition and 17 an l-transposition. In the d-transposition, the outflow track of the ventricle was anterior and to the right and the aorta arises in front of the pulmonary artery; in the l-transposition the sub-aortic portion is anterior and to the left, the aorta is ventral and to the left of the pulmonary artery. In the discussion it is pointed out that the “single ventricle” must be included in the differential diagnosis of cyanotic, congenital heart disease. Angiographic confirmation of the “single ventricle” depends on the demonstration of an absent ventricular septum and of two separate atrio-ventricular valves.

Zusammenfassung

Die Autoren empfehlen die Differenzierung des „single ventricle“ in 2 Erscheinungsbilder. Es gibt einen „single ventricle“ vom „linksventrikulären Typ“ und einen solchen vom „primitiven Typ“, das heißt, die einzige Kammer ist entweder linkstypisch oder sie kann nicht näher in „links“ oder in „rechts“ differenziert werden. Es handelt sich im letzteren Falle dann um eine differenzierbare, primitive Kammer.

Hinzu kommen Variationen der großen Gefäße. Von 40 Patienten mit einem „single ventricle“ vom linksventrikulären Typ zeigten 10 eine normale Topographie der großen Gefäße, 13 Patienten wiesen eine d-Transposition und 17 Patienten eine l-Transposition auf. Bei der d-Transposition liegt der Ausflußtrakt des Ventrikels vorn und rechts, und es entspringt die Aorta vor der Pulmonalarterie, während bei der l-Transposition der subaortale Trakt vorn und links gelegen ist. Die Aorta befindet sich ventral und links der Pulmonalarterie.

In der Diskussion wird darauf hingewiesen, daß der „single ventricle“ in die Differentialdiagnose der angeborenen zyanotischen Vitien mit einbezogen werden muß. Die angiokardiographische Sicherung des „single ventricle“ hängt vom Nachweis des fehlenden Ventrikelseptums und der Demonstration zweier separater Atrioventrikularklappen ab.

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